دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

خونریزی کم در قاعدگی یا الیگومنوره

الیگومنوره عارضه‌ای است که سیکل‌های قاعدگی به موجب آن کمتر رخ می‌دهد یا فاصله بین دو پریود بیش از 35 روز می‌گردد. این ناراحتی در ابتدای دوران بلوغ بسیار شایع است و معمولاً بیانگر وجود مشکلی خاص نیست.

سیکل قاعدگی معمولا هر ۲۱ تا ۳۵ روز اتفاق می‌افتد. تغییرات کم و محدود در نظم چرخه قاعدگی مسئله ای رایج است، اما چرخه قاعدگی به طور کلی باید در هر ماه یکسان باشد. الیگومنوره زمانی است که سیکل قاعدگی بدون علت مشخصی از جمله بارداری، یائسگی یا مصرف دارو‌های هورمونی، ۳۵ روز یا بیشتر طول بکشد.  

علائم الیگومنوره

پریود نشدن یا نامنظم پریود شدن لزوماً نشانه‌ی بیماری خاصی نیست. برخی تغییرات در چرخه قاعدگی یک فرد در طول زندگی می‌تواند طبیعی باشد زیرا هورمون‌هایی که بر چرخه قاعدگی تأثیر می‌گذارند، ممکن است به طور موقت تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار بگیرند. با این حال، اگر دوره‌های قاعدگی به طور ناگهانی تغییر کنند و به روال قبلی برنگردند، ممکن است عواملی باعث این تغییرات شده باشند که باید آن‌ها را جدی بگیرید. هنگامی که این خونریزی‌ اتفاق می‌افتد، می‌تواند با علائمی مانند سندرم قبل از قاعدگی، درد شکم و نفخ همراه باشد یا هیچ علائمی نداشته باشد حتی این خون می‌تواند به رنگ قهوه‌ای تیره، قرمز یا صورتی روشن باشد و در هنگام تعویض پد بهداشتی یا لباس زیر، لخته یا مخاط‌های خونی مشاهده شود.

علائم الیگومنوره شامل موارد زیر است:

  • بیشتر از 35 روز پریود نمی‌شوید
  • کمتر از نه دوره در سال پریود می‌شوید
  • چرخه قاعدگی نامنظم می‌شود
  • دوره ها سبک و غیرطبیعی هستند

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

علل الیگومنوره

در یک چرخه قاعدگی منظم، تغییرات هورمونی نشان می‌دهند که هر ماه رحم درحال آماده سازی برای بارور کردن تخمک است. البته تخمک همیشه راه خود را به سمت رحم پیدا نمی‌کند. به همین خاطر در صورت عدم بارور شدن تخمک، دیواره رحم ریزش می‌کند و از بین می‌رود. این ریزش به صورت خونریزی از دهانه رحم عبور می‌کند و از طریق واژن از بدن خارج می‌شود. این روند هر ماه اتفاق می‌افتد، اگرچه فاصله‌ی نرمال دوره قاعدگی 28 روز است ولی می‌تواند کمی طولانی‌تر یا کوتاه‌تر نیز باشد.

 

الیگومنوره چگونه تشخیص داده می‌شود؟

الیگومنوره معمولا پس از بررسی تاریخچه قاعدگی تشخیص داده می‌شود. معاینات فیزیکی، آزمایش خون و تصویربرداری سونوگرافی نیز ممکن است برای تشخیص الیگومنوره ضروری باشند. در بیشتر موارد، از دست رفتن یک سیکل قاعدگی یا مقدار کم خونریزی مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما گاهی اوقات می‌تواند نشان دهنده وجود مشکلات و بیماری‌های زمینه‌ای دیگر باشد
از جمله اقدامات لازم در صورت مواجهه با الیگومنوره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
•    
تست بارداری؛
•    آزمایش خون
•    کاریوتایپ
•    سونوگرافی اولتراسوند

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا