دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

پولیپ رحم چیست؟

بسیاری از خانمها ممکن است در طول زندگی خود با عارضه ها و دردهای لگنی و مرتبط با ناحیه تناسلی خود مواجه شوند. برخی از این دردها در نتیجه عوامل طبیعی و برخی دیگر نیز در نتیجه ناهنجاری های سلولی و یا عارضه های خوش خیم و یا بدخیم سرطانی باشند. پولیپ های رحم در خانم ها یکی از اصلی ترین عوامل نگرانی آن هاست که ممکن است در وهله اول باعث ایجاد ترس و دلهره نسبت به وجود سرطان یا مشکل جدی ناباروری در آن ها شود.

پولیپ رحم چیست؟

پولیپ رحم به رشد سلولی غیر طبیعی که در دیواره داخلی رحم و دهانه رحم (سرویکس) ایجاد می شود گفته می شود که ممکن است به حفره رحم نیز انتشار پیدا کند. رشد بیش از حد سلولی در امتداد رحم (اندومتریوم) به شکل گیری پولیپ های رحمی که تحت عنوان پولیپ اندومتریال نیز شناخته می شود منجر می شود. پولیپ رحم معمولاً توده ای خوش خیم و غیر سرطانی است، هر چند ممکن است گاهی نیز سرطانی باشد و یا منجر به سرطان رحم شود.

پولیپ رحم می تواند اندازه های مختلفی از چند میلی متر تا چند سانتی متر داشته باشد. این پولیپ ها به دیواره رحم متصل می شوند و هر فرد می تواند یک یا چند پولیپ در نقاط مختلف رحم خود داشته باشد. پولیپ ها معمولاً در دیواره رحم باقی می مانند اما گاهی نیز ممکن است به قسمت های پایینی رحم ، دهانه رحم و حتی واژن منتشر شوند. پولیپ رحم معمولاً در زنانی که در سن یائسگی به سر می برند یا آن را پشت سر گذاشته اند رخ می دهد ، با این حال ممکن است در موارد اندکی پولیپ رحم در دختر مجرد نیز رخ دهد.

علائم پولیپ رحم

 

نشانه ها و علائم پولیپ رحم عبارتند از:

-  خونریزی های نامنظم در دوران قاعدگی

-  خونریزی در بین دو دوره پریود

-  خونریزی خیلی شدید در دوران قاعدگی

-  خونریزی از واژن پس از یائسگی

- ناباروری

پولیپ رحم ممکن است در برخی از بانوان با علائم خاصی همراه نباشد و یا خونریزی آن ها شدید نباشد و صرفاً به صورت لکه بینی مشاهده گردد. در صورت مشاهده هرگونه از علائم ذکر شده در بالا ، در اولین زمان ممکن به پزشک مراجعه کنید.

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید

 

علل و عواملی که ریسک پولیپ رحم را افزایش می دهند

تغییرات هورمونی نقش اصلی را در ایجاد پولیپ رحم ایفا می کنند. پولیپ های رحم به هورمون استروژن واکنش نشان می دهند یعنی رشد آن ها با افزایش نامعمول سطح استروژن رابطه مستقیم دارد. عواملی که ریسک ابتلا به پولیپ رحم را افزایش می دهند عبارتند از :

- شروع دیرهنگام یا زودهنگام دوره یائسگی

- داشتن فشار خون

- چاقی

- مصرف داروهای هورمونی

- نداشتن فرزند یا اقدام دیر برای بارداری

 معمولاً ژنتیک عامل ریسک مهمی در ایجاد پولیپ های رحمی محسوب نمی شود.

عوارض پولیپ رحم

مهمترین عارضه ای که در نتیجه پولیپ رحم ممکن است ایجاد شود ، ناباروری است. در برخی موارد افرادی که دچار پولیپ رحم هستند ، تا زمانی که اقدامات درمانی روی آن ها صورت نگیرد امکان باردار شدن ندارند. علاوه بر این، پولیپ رحم باعث افزایش خطر سقط جنین در زنانی می شود که توسط روش آی وی اف (IVF) یا لقاح خارج رحمی باردار شده اند. اگر شما نازا هستید و می خواهید توسط روش IVF باردار شوید ، پزشک قبل از انتقال جنین (تخم لقاح یافته) به داخل رحم شما ممکن است با عمل جراحی پولیپ ها را خارج کند.


شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با بهترین پزشکان متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا