دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

دلایل ایجاد بیماری‌های دستگاه تناسلی

دلایل ایجاد بیماری‌های دستگاه تناسلی


 

شما میتوانید از طریق سامانه تله ویزیت به صورت آنلاین ویزیت شوید.

 شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.
 

دلایل ایجاد بیماری‌های دستگاه تناسلی

 

عوامل موثر بر ایجاد بیماریهای دستگاه تناسلی زنان، شامل طیف وسیعی از عوامل است که برخی ژنتیکی یا فامیلی است اما برخی در طول زندگی بر سلامت دستگاه تناسلی اثر می‌گذارد.

دستگاه تناسلی زنان شامل دو بخش داخلی و خارجی استو عوامل موثر بر سلامت دستگاه تناسلی شامل طیف وسیعی از عوامل است که برخی ژنتیکی یا فامیلی است اما برخی در طول زندگی بر سلامت دستگاه تناسلی اثر می‌گذارد؛ در زیر به این دسته از عوامل شامل بهداشت فردی و شرایط محیطی ابتلا به بیماریها می‌پردازیم:

رعایت بهداشت فردی و انجام رفتارهای بهداشتی

یکی از اصول مهم در عوامل فردی، رعایت بهداشت فردی است که منظور از بهداشت فردی تمیز و خشک نگه داشتن دستگاه تناسلی است؛ نوع و نحوه پوشش و شستشوی ناحیه تناسلی از اهمیت به سزایی برخوردار است، مثلا پوشیدن لباسهای تنگ مانند شلوار جین‏‏ ، جوراب شلواری و مایو، باعث افزایش دما و رطوبت دستگاه تناسلی می‌شود که محیط را برای رشد میکروبها آماده می‌کند، لذا توصیه می‌شود از پوشیدن آنها به مدت طولانی خودداری شود.

در نواحی مرطوب ومناطق گرم که بدن سریع عرق می‌کند، لباس زیر باید سریع تعویض شود، چون رطوبت، رشد میکروبها و قارچها را سرعت می‌بخشد، پس لازم است دستگاه تناسلی پس از هربار شستشو، حتما خشک شود تا زمینه حضور عوامل بیماریزا فراهم نشود.

نحوه شستشو اندام تناسلی به خصوص در دختران کم سن در بهداشت دستگاه تناسلی اهمیت بسیار دارد؛ کودکان دختر بهتر است آموزش داده شوند که پس از ادرار کردن ، همیشه از سمت جلو بطرف عقب خود را بشویند؛ از عوامل فردی مهم دیگر رعایت بهداشت در ارتباط جنسی است؛ ارتباط جنسی با همسر آلوده به بیماریهای دستگاه تناسلی مانند انواع عفونتهای منتقله از راه ارتباط جنسی، اگر بدون کاندوم باشد، زن را در معرض ابتلاء به عفونتهای جنسی قرار می‌دهد؛ بر عکس این حالت هم درست است؛ لذا درمان عفونتهای منتقله جنسی در هر دو زوج، لازمه پیشگیری از انتقال بیماری از فردی به همسر اوست.

عوامل محیطی

استخر

آلودگیهای قارچی در استخرها و سالنهای ورزشی افزایش چشمگیری در فصول گرم دارد؛ از جمله این قارچها کاندیداآلبیکنس است که می‌تواند موجب شیوع بیماریهای قارچی پوستی خصوصا در نواحی چیندار بدن از جمله دستگاه تناسلی شوند، لذا شناگران باید در استخرهای عمومی برای حفظ سلامت خود، پس از استفاده از استخر، بدن خود را کاملا با آب و صابون بشویند.

شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط کار

شرایط فیزیکی و شیمیایی محیط کار می‌تواند بر سلامت دستگاه تناسلی اثر مضر داشته باشد، از جمله این عوامل، اشعه ایکس‏، گازهای شیمیایی و درجه حرارت بالاست که در صورت مواجه طولانی مدت می‌تواند باعث ناتوانی جنسی و ناباروری یا ایجاد ناهنجاریهای مادرزادی شوند.

اختلالات و بیماریهای شایع دستگاه تناسلی

اختلالات دستگاه تناسلی زنان ممکن است جزئی یا جدی و شدید باشند اما غالبا موجب اضطراب و ناراحتی می‌شوند؛ اختلالات خوشخیم زنان، علائم و نشانه‌های متنوعی را نشان می‌دهند که بر حسب گروههای سنی مختلف، متفاوت هستند.

التهاب و عفونت واژن(واژینیت)

واژینیت، التهاب واژن است که می‌تواند منجر به ترشحات، خارش و درد شود؛ واژینیت شامل دو دسته کلی عفونی و آتروفیک ایت که التهاب می‌تواند ناشی از باکتری، قارچ یا انگل باشد.

واژینیت عفونی

واژینیت باکتریال: عفونت باکتریایی به دنبال رشد و تکثیر بیش از حد باکتریهای غیر هوازی موجود در واژن ایجاد می‌شود؛ ترشحات ممکن است به رنگ سفید مایل به خاکستری، دارای بوی شبیه ماهی و ممکن است بیشتر پس از مقاربت ظاهر شود.

کاندیدیازیس: معمولا توسط قارچی به نام کاندیداآلبیکنس ایجاد می‌شود؛ بیشتر در دوره حاملگی، دیابت یا افرادی که داروهایی مانند کورتیکواستروئید(داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی) و ضد بارداری‌های خوراکی مصرف می‌کنند، ایجاد می‌شود؛ علامت اصلی آن خارش است اما ممکن است ترشح غلیظ سفید، که شبیه پنیر روستایی نیز داشته باشند.

تریکومونیاز: توسط یک انگل ایجاد می شود و معمولا با مقاربت جنسی منتقل می‌شود؛ ممکن است در ایجاد سرطان سرویکس، عفونتهای بعد از عمل، پی‌آمدهای ناخواسته بارداری، بیماری التهابی لگن و نازایی، نقش داشته باشد؛ ترشحات رقیق واژن که زرد مایل به قهوه‌ای و گاهی کف دار است، خارش شدید و حساسیت ولو و واژن، وجود دانه‌های قرمز رنگ و داشتن بوی تعفن از دیگر نشانه‌های آن است.

علائم واژنیت عفونی

-تغییر در رنگ، بو و میزان ترشحات واژن

-تحریک و خارش ولو و واژن

-درد در طی مقاربت

-سوزش ادرار

-خونریزی کم یا لکه‌بینی واژن

-‌بوی ناخوشایند ترشحات

-در آتروفی خشکی و خارش واژن، سوزش واژن، کوتاه و سفت شدن کانال واژن وجود دارد.

 

شما میتوانید از طریق سامانه تله ویزیت به صورت آنلاین ویزیت شوید.

 شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا