دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

مزیت های پزشکی از راه دور

 

امروزه تکنولوژی مخابرات و فناوری اطلاعات به طور وسیعی در پزشکی و علوم وابسته به آن مورد استفاده است. پزشکان هر روز با تلفن ثابت یا همراه در مورد بیماران خود با هم مشورت می کنند. متخصصان به پزشکان عمومی یا دانشجویان از طریق سیستم های ویدیو کنفرانس یا سایت های اینترنتی نکـات تخصصی را آموزش می دهند. پزشکان اطلاعات پرونده بیماران را در کـامپیوترهای شخصی ذخیره و در موقـع لـزوم بـازنـمایی یـا بـرای پـزشک دیگری ارسال می کنند.

فناوری ارتباطات این امکان را فراهم می کند  تا خدمات پزشکی به مراکزی که از لـحــاظ جعـرافیـایـی از مـرکـز ارائـه دهنـده مجـزا هستند فراهم شود. ارتباط تله مدیسین معمولا از طــریــق خـطــوط تـلـفــن مـعـمــولــی بــرای انـتـقـال سیگنال‌های دیجیتالی به کمک کامپیوتر تامین مـی شـود. همچنیـن امکـانـات پیشرفته ارتباطی نظیر فیبرهای نوری، خطوط ماهواره ای و موارد مشـابـه دیگـر امکـانـات گسترده ای را در انتقال اطلاعات فراهم می کنند.

تله مدیسین ارسال خدمات درمانی، بهداشتی و سلامتی، زمانی که فاصله مساله ای بحـرانـی بـاشـد، بـا استفـاده از تخصـص هـای پـزشکـی و تکنولوژی های اطلاعات و مخابرات جهت تبادل اطلاعات ارزشمند و تشخیص، درمان و پیش گیری از بیماری ها و صدمات و آموزش پیوسته و تحقیق و پیشرفت جهت بهبود کیفیت سلامت افراد و اجتماعات است

آمار نشان می‌دهند، بیش از 75 درصد از افراد مراقبت‌های بهداشتی و سلامت از راه دور را به خدمات حضوری ترجیح می‌دهند. پزشک‌ها و دیگر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی نیز به پزشکی از راه دور تمایل دارند. زیرا آن را به طور کلی برای کار خود مفید یافته‌اند.

پزشکی از راه دور یا تله مدیسین چه مزیت هایی برای پزشکان و بیماران دارد؟

یک. دسترسی راحت

دلیل اصلی استفاده مردم از پزشکی از راه دور، راحتی آن است. این در واقع یکی از بزرگترین مزایای تله مدیسین برای پزشکان و بیماران است. هنگامی که مراقبت‌های بهداشتی خود را از طریق برنامه‌های ویدئویی چت دریافت می‌کنید، نیازی به صرف زمان اضافه یا پول برای سفر ندارید. شما به سادگی می‌توانید با گوشی‌های هوشمند خود به راحتی در منزل خود با پزشکتان صحبت کنید. به این ترتیب، مجبور نیستید ساعت‌ها در اتاق انتظار منتظر بمانید.

دو. افزایش سودآوری مراقبت‌های بهداشتی

این یکی از مزایای پزشکی تله مدیسن برای پزشکان است. با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس‌ها محاسبه شده و در میزان هزینه‌ای که باید پرداخت شود اعمال می‌شود. علاوه بر این، بیماران بیشتری به خدمات مراقبتی سلامت از راه دور جذب می‌شوند و این می‌تواند تعداد مشتریان شما را گسترش دهد. در نتیجه، شما با پزشکی از راه دور پول بیشتری در خواهید آورد. پزشکان همچنین می‌توانند ساعات بیشتری را اضافه کاری انجام دهند، چرا که همواره می‌توانند بر روی رایانه‌های شخصی یا تلفن‌های همراه خود به بیماران رسیدگی کنند. تا زمانی که یک پزشک دارای برنامه‌ای مناسب برای ویدئو کنفرانس (Video Conference) یا وب کنفرانس (Web Conference)باشد، می‌تواند از هر نقطه از روی سیاره زمین کار کند.

با پزشکی از راه دور، تمام ساعات صرف شده در تماس‌ها به صورت دقیق و به راحتی محاسبه شده و در میزان
هزینه‌ای که باید پراخت شود اعمال می شود.

سه. مراقبت های بهداشتی بهتر

بسیاری از افراد به دلیل درگیری‌هایی که دارد انزجار دارند. پزشکی از راه دور، افراد را تشویق می‌کند که حتی در کوچک‌ترین ناراحتی‌ها و عوارض بهداشتی و سلامتی نیز از پزشک خود مشورت بگیرند. با این خدمات، مردم بیشتر و مداوم با پزشکان خود در تماس هستند. و به همین دلیل، روش و شیوه زندگی خود را بهبود می‌بخشند. افرادی که معتاد به مواد مخدر هستند یا به خوردن غذا اعتیاد دارند، تشویق خواهند شد تا با شیوه زندگی سالمتر در ارتباط با پزشکان خود ارتباط برقرار کنند.

چهار. افزایش صداقت بیماران با پزشک

یکی از مزایای غیر منتظره‌ای که پزشکی از راه دور برای پزشکان و بیماران داشته، افزایش صداقت بیماران بوده است. تحقیقات نشان داده‌است که اگر مردم با محیطی که در آن قرار دارند آشناتر باشند، با پزشک خود صادقانه‌تر و راحت‌تر خواهند بود. Telemedicine به طور فیزیکی بیماران را از پزشک جدا می‌کند، و این به آن‌ها اعتماد به نفس بیشتری افزایش می‌دهد. همه اطلاعات و یا سوالاتی که ممکن است شرم‌آور به نظر برسند و موجب خجالت بیمار شوند را می‌توان در یک برنامه ویدئو چت  راحت‌تر پرسید.

به این ترتیب، پزشک قادر است شرایط کامل بیمار را درک کند و برای حل مشکل بهتر است.

پنج. دسترسی به پزشکان بیشتر برای بیمار

افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند معمولاً به متخصصان کمتر دسترسی دارند. این به این دلیل است که خدمات بهداشتی در شهرها، شهرستان‌ها و دیگر مراکز شهری متمرکز هستند Telemedicine .اجازه می‌دهد تا افرادی که در مناطق روستایی زندگی می‌کنند به حرفه‌های لازم برای شرایط مختلف دسترسی داشته باشند. بدون خدمات از راه دور
(Distance Service)، چنین افرادی مجبور خواهند شد تا فاصله زیادی را برای دیدن یک پزشک بپیمایند. اگر نیاز داشته باشند که در زمینه‌های خاصی که متخصص در آن کم است، وضعیت حتی بدتر خواهد شد.

Telemedicine همچنین، میزان مراجعه به پزشکان را بهبود داده است. موقعیت جغرافیایی پزشک شما در هنگام مراجعه شما محدودیتی برای او ایجاد نمی‌کند. به سادگی، به این معنی است که شما از دور افتاده ترین مناطق روستایی می‌توانید به بهترین پزشکان جهان دسترسی پیدا کنید.

 

انواع پزشکی از راه دور به سرعت در حال توسعه در بخش سلامت است و تا زمانی که به استانداردی در تمام بیمارستان‌ها و موسسات بهداشتی تبدیل شود، رشد خواهد کرد. این به دلیل مزایای زیادی است که هم برای بیماران دارد هم برای پزشکان. مهمترین دلیل و مزیت این است که پزشکی از راه دور باعث افزایش راحتی بیماران و پزشکان می‌شود. لازم نیست کسی برای ارائه و دریافت خدمات مراقبت‌های پزشکی مسافتهای طولانی را بپیماید.

یک سرویس پزشکی از راه دور، به بیماران مشاوره یا مراقبت ویژه به بیماران ارائه می‌دهد که در آن گیرنده و ارائه‌دهنده در مکان‌های جغرافیایی مختلف قرار می‌گیرند. چنین خدماتی معمولا در بیمارستان‌ها، سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی یا گروه‌های پزشکی بزرگ استفاده می شود که طیف وسیعی از متخصصان و پزشکان را در استخدام دارند.

متخصصان از انواع فناوری اطلاعات و ارتباطات برای برقراری ارتباط با بیماران در مکان‌های جغرافیایی مختلف استفاده می‌کنند. این فناوری‌ها از ضبط و انتقال تصویر ساده برای بررسی و ذخیره‌سازی تا سیستم‌های ویدیو کنفرانس پیچیده‌ی زنده و تعاملی که از برخی دستگاه‌های معاینه مرتبط استفاده می‌کنند را در بر می‌گیرند.

 


 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی   ویزیت شوید
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا