دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

بیماری سل در دستگاه تناسلی

تا پیش از دهه ۱۹۷۰ سل دستگاه تناسلی، اغلب به عنوان یکی از تشخیصهای افتراقی بسیاری از بیماریهای تناسلی و نیز یکی از علل عمده نازایی در زنان مطرح می گردید. در فاصله دو دهه ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ تعداد مقاله ها و گزارشهای منتشر شده درباره سل دستگاه تناسلی افزایش یافت. بدون شک این افزایش در کشف و گزارش موارد جدید سل دستگاه تناسلی، مدیون استفاده بیشتر و بهتر از روشهای تشخیصی و آزمایشگاهی ریه بود.

بیماری سل در دستگاه تناسلی

۱) تکه برداری و کورتاژ آندومتر


۲) امتحانات هیستولوژیکی دقیق از محصول کورتاژ و نیز تهیه مقاطع متعدد جهت بررسیهای هیستولوژیکی از لوله های رحمی که هنگام عمل جراحی برداشته شده بودند


 ۳) استفاده از هیستروسالینگوگرافی در تشخیص بیماریهای دستگاه تناسلی زنانه


۴) بهبود روشهای باکتری شناختی، بویژه آزمون میکروسکوپیک و کشت مایع قاعدگی از نظر باسیل سل

5( استفاده از لاپارسکوپ جهت شناسایی بیماری های لگنی


مسلما آگاهی دست اندرکاران بیماریهای زنان از این مسائل که:


 اولا ، سل، دستگاه تناسلی را نیز گرفتار می نماید؛ ثانیا به بیمار مبتلا به سل دستگاه تناسلی ممکن است فاقد هر گونه علائم و نشانه های بالینی باشد، و ثالثا این عارضه در ۵ درصد با بیشتر زنانی که به کلینیک های نازایی مراجعه می نمایند، می تواند علت ناباروری باشد. به همان اندازه، بهبود در روشهای آزمایشگاهی و تشخیصی در کشف و گزارش موارد جدید سل دستگاه تناسلی مهم و مؤثر می باشد، در طی سه دهه گذشته سل دستگاه تناسلی در کشورهای پیشرفته جهان چنان کم شده که متخصصان بیماریهای زنان بندرت انتظار کشف مواردی از آن را دارند و به همین جهت توجه به آن، به عنوان یکی از علل عمده نازایی کاسته شده است. به خلاف کشورهای پیشرفته، مدل دستگاه تناسلی در کشور های فقیر و در حال گسترش و جوامعی که سل ریوی و با اشکال دیگر سل خارج و بوی در افراد این جوامع شایع می باشد، هنوز یکی از علل عمده نازایی محسوب می گردد و جستجو های دقیقتر باعث کشف موارد بیشتری خواهد شد.


در بسیاری از موارد، این عارضه روند بی سر و صدا و آرامی دارد و علائم و نشانه های بالینی واضحی از خود ظاهر نمی سازد و لذا در چنین مواردی ظن گرفتاری دستگاه تناسلی به سل بهترین راهنما پزشک جهت تشخیص آن خواهد بود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا