دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عکس رنگی رحم یا هیستروسالپنگوگرافی

عکس رنگی


عکس رنگی رحم یا هیستروسالپینگوگرافی چیست؟ عکس برداری از رحم در حال حاضر به دلیل مختلفی انجام می‌شود. پزشکان آزمایش عکس رنگی رحم را بیشتر برای خانم‌هایی تجویز می‌کنند که با مشکل ناباروری رو به رو هستند. در این روش عکسبرداری از رحم، با تاباندن اشعه ایکس عکسبرداری انجام می‌شود. نام اختصاری آن  HSG است. تصویربرداری با اشعه ایکس را می‌توان یکی از قدیمی‌ترین روش‌های عکس برداری از بدن انسان در نظر گرفت. این آزمایش خود می‌تواند تشخیص دهنده مناسبی برای درمان علت‌های ناباروری باشد. انجام آزمایش عکسبرداری از رحم در یک مرکز تخصصی تصویربرداری باعث خواهد شد که نتیجه آزمایش میزان دقت بیشتری داشته باشد. به عنوان اصلی‌ترین کاربرد عکس رنگی رحم یا هیستروسالپینگوگرافی می‌توان به تشخیص علت ناباروری در زنان و سقط‌های مکرر در آن‌ها اشاره کرد.

اما عکس رنگی رحم چه کاربردی دارد؟ از آنجایی که انسداد لوله‌های فالوپ یکی از اصلی‌ترین دلایل ناباروری به شمار می‌رود، در صورت وجود این مشکل دکتر عکس رحم و تخمدان را تجویز می‌کند تا علت ناباروری مشخص شود.  بهترین زمان برای انجام آزمایش هیستروسالپینگوگرافی یک هفته قبل از شروع دوره پریود است. انجام این آزمایش خود می‌تواند باعث شود تا چسبندگی یا انسداد لوله‌های فلوپ برطرف شود. آیا ارتباطی میان عکس رنگی رحم و بارداری وجود دارد؟ اگر تجربه سقط‌های مکرر داشته‌اید و قصد بارداری مجدد دارید، برای مشخص شدن علت سقط جنین باید قبل از بارداری عکس رنگی یا هیستروسالپینگوگرافی بگیرید و سپس اقدام به بارداری کنید.

 

علاوه بر بررسی مشکلات مربوط به ناباروری و تشخیص علت سقط جنین، برای بررسی چه مشکلات دیگری عکس رنگی از رحم تجویز می‌شود؟ برای تشخیص فیبروم رحم، چسبندگی رحم، بستن لوله رحم و… نیز گرفتن عکس HSG از سوی پزشک تجویز خواهد شد. غیرتهاجمی بودن این روش جزو بزرگ‌ترین مزیت‌های عکس رنگی رحم به شمار می‌رود. این روش عکسبرداری ممکن است عوارض‌هایی نیز داشته باشد. به دلیل آن که در این شیوه جسم خارجی وارد واژن می‌شود، فرد در هنگام آزمایش احساس درد خفیفی خواهد کرد، در حال حاضر برای آن دسته از خانم‌هایی که توانایی تحمل پایینی دارند آزمایش عکس برداری با ماده بیحسی مورد استفاده قرار می‌گیرد. تصویربرداری HSG یک روش سرپایی است که می‌تواند با بیحسی یا بدون بیحسی صورت بگیرد. در طول مقاله به بررسی مزایای هر یک از روش‌ها خواهیم پرداخت.

آیا عکس رنگی رحم درد دارد؟ این سوالی است که برخی از مراجعه کنندگان از ما می‌پرسند. انجام این آزمایش می‌تواند کمی درد جزئی به همراه داشته باشد از همین‌رو برخی از افراد آن را با بیحسی انجام می‌دهند. بهترین مرکز عکس رنگی رحم در تهران چه ویژگی‌هایی دارد؟

  • از جدیدترین دستگاه‌ها استفاده می‌کند.
  • دارای کادر پزشکی متعهد است.
  • خدماتش را به نحواحسن ارائه می‌کند.
  • جواب عکس رنگی رحم را در سریع‌ترین زمان ممکن آماده می‌کند.

عکس رنگی رحم چیست

هیستروسالپینگوگرافی Hysterosalpingography با نام اختصاری HSG یک روش تصویربرداری تشخیصی است که در درجه اول در تحقیقات ناباروری زنان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تصویر برداری با اشعه ایکس یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها برای تصویر برداری از داخل بدن است. در فلورسکوپی، امکان مشاهده اندام در حال حرکت فراهم می‌شود. تصویربرداری با اشعه ایکس شامل قرار دادن بخشی از بدن در معرض دوز کمی از پرتوهای یونیزان برای تولید تصاویری از داخل بدن است.

 

اشعه X قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش تصویربرداری پزشکی است. فلوروسکوپی تکنیک خاصی است که با استفاده از اشعه ایکس انجام می‌شود و امکان مشاهده اندام‌های داخلی در حال حرکت را فراهم می‌سازد.

عکس رنگی رحم در بارداری مزیت‌های مختلفی را با خود به همراه دارد که اصلی‌ترین مزیت‌ آن را می‌توان غیر تهاجمی بودن آن در نظر گرفت. در ادامه بیشتر در رابطه با مزیت‌های این روش صحبت خواهیم کرد.

 

عکس رنگی از رحم

عکس رحم طبیعی

در زیر می‌توانید عکس رحم طبیعی را مشاهده کنید. هر گونه عارضه در رحم می‌تواند باعث سقط جنین و همچنین ناباروری شود به همین دلیل اصولا پزشکان برای تشخیص صحیح از روش عکس رنگی اقدام می‌کنند.

عکس رحم و تخمدان

به دلیل میزان وضوح بالا و افزایش قدرت عکس رنگی، پزشک به خوبی می‌تواند شرایط تخمدان و رحم را در عکس مشاهده کند. در زیر عکس رحم و تخمدان طبیعی را مشاهده می‌کنید.

عکس رنگی از رحم چه کاربردی دارد؟

همان طور که عنوان شد عکسبرداری رنگی از رحم زمانی برای فرد تجویز می‌شود که فرد دچار مشکل در بارداری باشد. اصلی‌ترین کاربرد عکس رنگی را می‌توان بررسی دقیق مشکلات و علت‌های ناباروری در نظر گرفت. پزشک معالج با مشاهده عکس رنگی می‌تواند به درستی علت ناباروری را تشخیص دهد.

عوامل مختلفی وجود دارد که می‌تواند در کیفیت عکس رنگی تاثیرگذار باشد که اصلی‌ترین آن را می‌توان مرکز عکسبرداری از رحم در نظر گرفت. کلینیک جردن با توجه به استفاده از بروزترین دستگاه‌های عکس برداری و همچنین رادیولوژیست‌های خبره در زمینه عکس برداری از رحم بهترین خدمات را در تهران ارائه می‌دهند. به صورتی که کلینیک تصویر برداری جردن در حال حاضر به عنوان بهترین مرکز عکس رنگی رحم در تهران شناخته می‌شود.

در حالت کلی می‌توان گفت با انجام آزمایش عکس رنگی از رحم، استراکچر و آناتومی رحم به صورت کامل قابل مشاهده است. در عکس رحم واقعی به صورت کامل باز یا بسته بودن لوله‌های رحم قابل تشخیص است.

در صورتی که بیمار سقط جنین به صورت پی در پی را داشته باشد پزشک آزمایش عکس رنگی رحم را تجویز می‌کند.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا