دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

سرطان تخمدان چیست؟

دستگاه تولید مثل زنان شامل دو غده تولید مثل است که به آن تخمدان گفته می‌شود. تخمدان‌ها که دردو طرف رحم قرار دارند هر کدام به اندازه یک بادام بوده و وظیفه‌ی تولید تخمک و همچنین تولید هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون را بر عهده دارند. هنگامی که سلول‌های غیر طبیعی در تخمدان شروع به رشد بیش از حد می‌کنند سرطان تخمدان ایجاد می‌شود. سرطان تخمدان اغلب در مراحل انتهایی و تا زمانی که ‌در لگن و شکم گسترش یابد تشخیص داده نمی‌شود. و در این مراحل انتهایی، درمان مشکل‌تر است در حالی که در مراحل اولیه، که در آن بیماری به تخمدان‌ها محدود است، احتمال موفقیت در درمان بیش‌تر است. درمان سرطان تخمدان معمولا جراحی و شیمی درمانی است.
سرطان تخمدان در مراحل اولیه به ندرت باعث ایجاد علایم می‌شود و در مراحل پیشرفته ممکن است باعث ایجاد علائم کم و غیر اختصاصی نیز شود که اغلب ممکن است با بیماری‌های شایع تر و خوش خیم اشتباه شود. اکثر سرطان‌های تخمدان اپیتلیوم یا پوشش خارجی تخمدان را درگیر می‌کنند. علائم سرطان تخمدان ممکن است شبیه به بیماری‌های دیگری مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS)، سندرم روده تحریک پذیر (IBS) یا مشکلات موقت مثانه باشد. با این حال تفاوت اصلی سرطان تخمدان و سایر اختلالات ممکن است پایداری و بدتر شدن علائم باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

علائم اولیه سرطان تخمدان ممکن است شامل موارد زیر باشد:


- درد درناحیه لگن، پایین شکم یا اندام‌های تحتانی

- کمر درد

- نفخ یا ورم شکم

- سوء هاضمه یا سوزش سر دل

- احساس سیری سریع هنگام خوردن

- تکرر ادرار و فوریت در ادرار

- درد در هنگام مقاربت

- تغییرات در عادات روده، مانند یبوست

- با پیشرفت سرطان نیز ممکن است علائم زیر دیده شود:

- حالت تهوع

- کاهش وزن

- تنگی نفس

- خستگی

- بی اشتهایی


چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


به‌منظور حصول اطمینان از کسب بهترین نتیجه فرد باید در اسرع وقت با پزشک خانوادگی یا متخصص زنان در مورد علائم احتمالی صحبت کند.
 



اولین علامت سرطان تخمدان

تشخیص سرطان در مراحل اولیه اغلب سخت است چرا که علائم آن عموما اختصاصی نیست. هر فردی که دچار برخی مشکلات بی‌دلیل در ناحیه شکم شود و بیش از 2 هفته تداوم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.



نشانه‌های اولیه سرطان تخمدان

تشخیص سرطان در مراحل اولیه اغلب سخت است چرا که علائم آن عموما اختصاصی نیست. هر فردی که دچار برخی مشکلات بی‌دلیل در ناحیه شکم شود و بیش از 2 هفته تداوم داشته باشد، باید به پزشک مراجعه کند.
از طرفی تشخیص زودهنگام این بیماری می‌تواند بسیار پر چالش باشد چرا که تخمدان‌ها کوچک هستند و در عمق شکم واقع شده‌اند فلذا دسترسی پزشک به‌منظور معاینه و بررسی آنها سخت است.
بر اساس اطلاعات اتحادیه ملی سرطان تخمدان آمریکا تنها در حدود 19 درصد موارد سرطان تخمدان در مراحل اولیه تشخیص داده می‌شود.


 

علائم اولیه سرطان تخمدان چیست؟


سرطان تخمدان در مراحل اولیه علائم قابل توجهی ندارد.
علائم و نشانه‌های این بیماری در مراحل بعدی خود را بروز می‌دهند، آن چنانکه رشد بیماری بر مثانه، رحم و رکتوم فشار ایجاد می‌کند.
با این حال، علائم این بیماری ممکن است در هر مرحله‌ای از آن رخ دهد و شامل موارد زیر است:

- نفخ

- درد یا گرفتگی لگن و یا شکم

- احساس سیری و کم اشتهایی

- اختلالات گوارشی یا ناراحتی معده

- حالت تهوع

- نیاز به ادرار مکرر و فوری

- فشار در قسمت پایینی کمر یا لگن

- خستگی بی‌دلیل

- درد کمر

- یبوست

- افزایش حجم شکم و یا تورم

- درد هنگام رابطه جنسی

- تغییر در قاعدگی

- کاهش وزن

این علائم ممکن است بر اثر بیماری‌های مختلف دیگری باشد که در این صورت به درمان ساده واکنش نشان می‌دهند و یا خود به خود از بین می‌روند.
با این حال، در صورتی که این علائم به‌صورت ناگهانی رخ دادند و با توجه به نوع درمان کم و بیش به شکل روزانه تداوم یابند، فرد باید به پزشک مراجعه کند.


 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟


به‌منظور حصول اطمینان از کسب بهترین نتیجه فرد باید در اسرع وقت با پزشک خانوادگی یا متخصص زنان در مورد علائم احتمالی صحبت کند.


 

علائم و نشانه‌های سرطان تخمدان



- به بیماری دیگری ارتباط ندارد

- نسبت به درمان اولیه واکنش نشان نمی دهد، برای مثال درد کمری که با استراحت و یا سایر درمان ها رفع نمی شود، یا سوء هاضمه‌ای که با تغییر در رژیم غذایی و فعالیت‌های بدنی بهبود پیدا نمی کند.

- بیش از 2 هفته طول می کشد

- چند بار در ماه رخ می دهد

 


عوامل خطر


عوامل خطر که ممکن است ریسک برخی افراد در ابتلا به سرطان تخمدان را بالا ببرند، شامل موارد زیر است:

- سابقه خانوادگی در ابتلا به سرطان‌های تخمدان، سینه و یا رحم

- داشتن ژن BRCA1 و BRCA2

- داشتن سندرم لینچ

- هرگز باردار نبودن

- چاقی

- برخی از داروهای باروری و هورمونی

- اندومتریوز

- سن، در بیشتر موارد بیماری بعد از یائسگی رخ می‌دهد

افراد باسابقه خانوادگی ابتلا به سرطان‌های اندام تولید مثل یا دستگاه گوارش باید با پزشک خود و یا متخصص زنان صحبت کنند تا مطمئن شوند که آیا حامل ژن‌های خاص جهش یافته که ریسک ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می‌دهد هستند یا خیر.

برچسب ها سرطان تخمدان
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا