دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

برای بارداری، بهترین راه افزایش تعداد اسپرم چیست؟

تعداد اسپرم، به میانگین تعداد اسپرم موجود در یک نمونه منی اشاره دارد. پزشکان تعداد اسپرم را در طی آنالیزهای معمول منی ارزیابی می‌کنند و آن را عامل مهمی برای باروری می‌دانند.

بر اساس جدیدترین دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت(WHO)، کارشناسان تعداد اسپرم‌های سالم را 15 میلیون در میلی لیتر (میلی لیتر) یا حداقل 39 میلیون در هر انزال در نظر می‌گیرند.

پزشکان تعداد اسپرم کمتر از 15 میلیون در هر میلی لیتر را کم می‌دانند و ممکن است باعث مشکلات باروری شود.

به طور کلی، متخصصان معتقدند که عواملی که بر سطح تستوسترون تأثیر می‌گذارند، بیشترین تأثیر را بر تعداد و کیفیت اسپرم دارند.

برخی از شرایط پزشکی منبع مورد اعتماد، از جمله اختلالات ژنتیکی ارثی، عفونت‌ها و تومورها، می‌توانند بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارند.

با این حال، برخی از انتخاب‌های سبک زندگی و درمان‌های طبیعی می‌توانند به حمایت از هورمون‌هایی که تولید اسپرم را کنترل می‌کنند، کمک کنند، که ممکن است به رشد سالم اسپرم و بهبود تعداد اسپرم کمک کند.

در این مقاله به درمان‌های طبیعی، تغییرات رژیم غذایی و داروهایی که ممکن است تعداد اسپرم را بهبود بخشند، نگاهی می‌اندازیم.

درمان های طبیعی

در زیر چند راه طبیعی برای افزایش تعداد اسپرم آورده شده است.

ورزش و خواب کافی داشته باشید

چندین مطالعه نشان داده اند که کاهش وزن و ورزش در افراد دارای اضافه وزن یا چاقی می تواند منجر به بهبود یا افزایش تعداد اسپرم شود.

سیگار را ترک کنید

یک متاآنالیز در سال 2016 که نتایج بیش از 20 مطالعه را با مجموع نزدیک به 6000 شرکت کننده بررسی کرد، نشان داد که سیگار به طور مداوم تعداد اسپرم را کاهش می‌دهد.

محققان دریافتند افرادی که مقادیر متوسط ​​یا زیاد تنباکو می‌کشیدند کیفیت اسپرم کمتری نسبت به افرادی داشتند که کمتر تنباکو می‌کشیدند.

از مصرف زیاد الکل و مواد مخدر خودداری کنید

تعداد مطالعات کنترل شده ای که ارتباط بین سلامت اسپرم و داروها را بررسی کرده اند محدود است. این به این دلیل است که آزمایش مواد غیرقانونی می‌تواند منجر به مشکلات اخلاقی شود.

با این حال، یک منبع مورد اعتماد در سال 2018 استفاده جهانی از مواد مخدر مانند الکل، ماری جوانا و کوکائین را با کاهش تولید اسپرم مرتبط دانسته است.

از مصرف برخی داروهای تجویزی خودداری کنید

برخی از داروهای تجویزی به طور بالقوه می‌توانند تولید اسپرم سالم را کاهش دهند. با این حال، هنگامی که مرد مصرف دارو را متوقف کرد، تعداد اسپرم آنها باید به حالت عادی بازگردد یا افزایش یابد.

داروهایی که ممکن است به طور موقت تولید و توسعه اسپرم را کاهش دهند عبارتند از:

  • برخی از آنتی بیوتیک‌ها
  • ضد آندروژن‌ها
  • ضد التهاب
  • داروهای ضد روان پریشی
  • مواد افیونی
  • داروهای ضد افسردگی
  • استروئیدهای آنابولیک، که ممکن است تا 1 سال پس از قطع دارو بر تعداد اسپرم تأثیر بگذارد.
  • تستوسترون اگزوژن یا مکمل
  • متادون

اگر مردان فکر می کنند که دارویی که در حال حاضر مصرف می کنند ممکن است تعداد اسپرم آنها را کاهش دهد یا بر باروری آنها تأثیر بگذارد، باید با یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مشورت کنند.

ویتامین D کافی دریافت کنید

سطح ویتامین D و کلسیم خون بر سلامت اسپرم تأثیر می گذارد.

در بررسی منابع معتبر 18 مطالعه در سال 2019، محققان ارتباط قابل توجهی بین بهبود باروری در شرکت کنندگان مرد و سطح بالاتر ویتامین D در خون پیدا کردند.

تحقیقات نشان می‌دهد که کمبود کلسیم ممکن است بر تعداد اسپرم تأثیر منفی بگذارد.

 غذاهای غنی از آنتی اکسیدان بیشتر بخورید

آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که به غیرفعال کردن ترکیباتی به نام رادیکال های آزاد که به سلول ها آسیب می رسانند کمک می کنند.

چندین ویتامین و مواد معدنی به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند و برخی مطالعات مصرف آنتی اکسیدان را با افزایش تعداد اسپرم مرتبط می دانند.

آنتی اکسیدان هایی که ممکن است به تعداد اسپرم سالم کمک کنند عبارتند از:

  • بتاکاروتن
  • بتا کریپتوکسانتین
  • لوتئین
  • ویتامین سی

مصرف چربی سالم را افزایش دهید

چربی های غیراشباع چندگانه برای رشد سالم غشای اسپرم بسیار مهم هستند. چنین چربی‌هایی شامل امگا 3 و امگا 6 است.

مردان مبتلا به ناباروری که مکمل‌های اسیدهای چرب امگا 3 دریافت کرده‌اند، در مقایسه با مردانی که مکمل‌های امگا 3 مصرف نمی‌کنند، بهبود قابل توجهی در تحرک و غلظت اسپرم داشته‌اند.

مصرف چربی‌های ناسالم را کاهش دهید

محققان دریافتند که با افزایش مصرف اسیدهای چرب ترانس، تعداد اسپرم آنها به نسبت کاهش می‌یابد.

قرار گرفتن در معرض آلاینده‌های محیطی و شغلی را محدود کنید

با افزایش آلودگی و ازدحام، محققان اغلب عوامل محیطی مانند کیفیت هوا و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی سمی را با کاهش سلامت و تعداد اسپرم مرتبط می‌دانند.

اجتناب از سموم محیطی تا حد امکان به سلامت کلی بهتر کمک می‌کند.

مصرف سویا و غذاهای غنی از استروژن را محدود کنید

برخی از غذاها، به ویژه محصولات سویا، حاوی استروژن گیاهی هستند. این می‌تواند پیوند تستوسترون و تولید اسپرم را کاهش دهد.

یک مطالعه سال 2019 بر روی 1319 مرد در چین نشان داد که غلظت بالاتر استروژن گیاهی در مایع منی به معنای کیفیت پایین اسپرم است.

بسیاری از محصولات کنسرو شده و پلاستیکی نیز سرشار از اشکال مصنوعی استروژن هستند. بر اساس یک منبع معتبر، بیسفنول A ترکیبی است که به گیرنده‌های استروژن در بدن متصل می‌شود و همچنین ممکن است بر باروری مردان پس از قرار گرفتن در معرض آن تأثیر بگذارد.

فولات و روی کافی دریافت کنید

مطالعات محدود نشان می‌دهد که مصرف فولات و روی در ترکیب ممکن است سلامت کلی اسپرم از جمله غلظت و تعداد اسپرم را بهبود بخشد.

مطالعات محدود نشان می‌دهد که مصرف فولات و روی در ترکیب ممکن است سلامت کلی اسپرم از جمله غلظت و تعداد اسپرم را بهبود بخشد.

مواد غذایی برای بهبود تعداد اسپرم

در بیشتر موارد، مصرف مکمل‌ها راهی مطمئن برای فرد برای رسیدن به نیاز روزانه خود به اکثر ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است. با این حال، بدن همیشه آنها را به راحتی جذب نمی‌کند.

اکثر مطالعات نشان می‌دهند که خوردن غذاهایی که مقادیر خوبی از ترکیبات و مواد شیمیایی خاص را فراهم می‌کنند، به بدن اجازه می‌دهد تا از آنها به طور مؤثرتری استفاده کند.

بهترین راه برای افزایش تعداد اسپرم به طور طبیعی ممکن است افزایش مصرف غذاهای سرشار از مواد مغذی مانند ویتامین C، آنتی اکسیدان‌ها و چربی‌های چند غیر اشباع باشد.

چندین الگوی غذایی را که می‌توانند منجر به کاهش تعداد اسپرم شوند، عبارتند از:

  • خوردن مقادیر زیاد گوشت قرمز و فرآوری شده
  • مصرف نکردن اسیدهای چرب اشباع نشده کافی
  • داشتن انرژی دریافتی بالا
  • مصرف سطوح پایین آنتی اکسیدان
  • مصرف سطوح بالای چربی‌های اشباع شده
  • خوردن مقادیر محدودی از میوه‌ها و سبزیجات

بر اساس یک منبع معتبر، هیچ ماده غذایی خاصی کلید افزایش تعداد اسپرم از طریق رژیم غذایی نیست. در عوض، در نظر گرفتن رژیم غذایی به عنوان یک کل بهترین راه برای بهبود باروری است.

پزشک ممکن است برای مردانی که تعداد اسپرم بسیار پایینی دارند و افرادی که فاکتورها یا ملاحظات سلامت بیشتری دارند، دارو تجویز کند.

داروهایی که پزشکان گاهی برای درمان تعداد کم اسپرم تجویز می‌کنند عبارتند از:

  • سروفن خوراکی، هر چند این در ناباروری زنان شایع تر است
  • فولیتروپین آلفا
  • آنتی بیوتیک ها، اگر تعداد کم اسپرم به دلیل عفونت ادراری یا دستگاه تناسلی رخ دهد.
  • گنادوتروپین جفتی انسان 
  • لتروزول یا آناستروزول
  • آندروژن‌های اگزوژن

خلاصه

اکثر تحقیقات از استفاده از تغییرات سبک زندگی، درمان های طبیعی و تنظیم رژیم غذایی برای کمک به مرد برای مدیریت و بهبود تعداد کم اسپرم حمایت می‌کنند.

چنین تغییراتی در شیوه زندگی شامل اتخاذ یک برنامه ورزشی منظم و برنامه خواب و همچنین اجتناب از تنباکو، الکل زیاد و مواد مخدر است. همچنین ممکن است به اجتناب از داروهای خاص کمک کند.

تغییرات رژیم غذایی که باعث افزایش تعداد اسپرم می شود شامل کاهش مصرف اسیدهای چرب ترانس و افزایش مصرف اسیدهای چرب غیراشباع و ویتامین D است.

حفظ یک رژیم غذایی سالم و متعادل که شامل مقدار زیادی میوه و سبزیجات است، بهترین راه برای افزایش تعداد اسپرم از طریق رژیم غذایی است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا