دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عدم تخمک گذاری و نازایی

عدم تخمک گذاری زمانی اتفاق می افتد که تخمک از تخمدان های زن آزاد نمی شود یا تخمک گذاری نمی کند. عدم تخمک گذاری مزمن یکی از علل شایع ناباروری است. به گفته مؤسسه ملی بهداشت، این شرایط تقریباً 30 درصد از ناباروری زنان را تشکیل می دهد.

عدم تخمک گذاری به طور معمول، اگرچه نه همیشه، همراه با نامنظم یا عدم قاعدگی است. با این حال، با سیکل های بدون تخمک گذاری، ممکن است خونریزی وجود داشته باشد، که یک زن ممکن است آن را با یک قاعدگی طبیعی اشتباه بگیرد، اگرچه این به ندرت به صورت منظم و ماهانه رخ می دهد.

عدم تخمک گذاری در یک نگاه

عدم تخمک گذاری


    عدم تخمک گذاری فقدان یا عدم تخمک گذاری (آزاد شدن تخمک) است. یکی از علل شایع ناباروری است.
    عدم تخمک گذاری اغلب نتیجه عدم تعادل هورمون هایی است که باعث تخمک گذاری زن می شود و ممکن است بخشی از بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد.
    قاعدگی نامنظم همچنین می تواند نشان دهنده عدم تخمک گذاری باشد و ما ابزارهای تشخیصی مختلفی برای کمک به تعیین علت سیکل های نامنظم داریم.
    بسته به شدت و علت، گزینه های درمانی برای عدم تخمک گذاری می تواند شامل تغییر سبک زندگی، دارو یا حتی لقاح آزمایشگاهی (IVF) باشد.

نحوه عملکرد تخمک گذاری

تخمک گذاری زمانی شروع می شود که هیپوتالاموس (غده ای در مغز) هورمون آزاد کننده گنادوتروپین (GnRH) ترشح کند، که سپس غده هیپوفیز (غده دیگری در مغز) هورمون محرک فولیکول (FSH) و هورمون لوتئین کننده (LH) را آزاد می کند. .

FSH تخمک‌های زن (فولیکول‌ها) را تحریک می‌کند و سپس هورمون استروژن را می‌سازد که پوشش داخلی رحم را می‌سازد. در مرحله بعد، ترشح LH (" موج LH ") است که برای آزاد کردن تخمک از تخمدان و به لوله فالوپ عمل می کند.

در این مرحله، لقاح توسط اسپرم مرد باید در عرض 12-24 ساعت انجام شود، در غیر این صورت تخمک دیگر زنده نخواهد بود. اگر لقاح اتفاق بیفتد، جنین حدود پنج روز پس از تخمک گذاری به رحم می رسد و به دیواره رحم می چسبد و حاملگی را ایجاد می کند.

اگر لقاح صورت نگیرد، سطح پروژسترون کاهش می یابد و پوشش رحم با دوره قاعدگی ریزش می کند.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا