دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل پریود کمتر از سه روز چیست؟

حتماً برای شما هم علت کوتاه شدن دوره پریود یک سوال است. دوره قاعدگی کوتاه برای هر زنی ممکن است اتفاق افتاده باشد و جای نگرانی ندارد. اما قبل از هر چیز بهتر است که علت آن بررسی شود. پریود نشدن و یا پریود کوتاه مدت به عوامل مختلفی بستگی دارد که با مراجعه به پزشک زنان میتوان آن را بررسی کرد. در مقاله امروز به موضوع علت کوتاه شدن دوره پریود می پردازیم.  

یک چرخه قاعدگی طبیعی هر ۲۸ روز یک بار اتفاق می افتد. اما اغلب این چرخه در خانم ها نسبت به یکدیگر متفاوت است. بعضی از خانم ها هر ۲۱ روز پریود می شوند در حالیکه در بعضی دیگر پریودهایی با ۳۵ روز فاصله دارند. وقتی صحبت از پریود می شود، هر زنی سیکل مختص به خود را بیان می کند. بیشتر خانم ها پریودشان هر ماه حدود سه تا پنج روز طول می کشد. اما خونریزی که فقط دو روز طول بکشد یا هفت روز ادامه داشته باشد نیز طبیعی تلقی می گردد. بنابراین طول خونریزی هم برای هرکس منحصر به فرد است.

علت های پریودهای کوتاه مدت(سه روزه)

در زیر به برخی از عوامل پریودهای کوتاه مدت اشاره می شود:

. بارداری

بارداری ممکن است دلیل پریودی باشد که فقط یک یا دو روز طول می کشد. هنگامی که تخمک بارور شده به پوشش رحم متصل می شود (لانه گزینی)، خونریزی لانه گزینی می تواند اتفاق بیفتد. این نوع خونریزی معمولاً سبک تر از یک دوره قاعدگی است و بیشتر اوقات حدود ۲۴ تا ۴۸ ساعت طول می کشد. رنگ این خون معمولاً صورتی روشن تا قهوه ای تیره است. خونریزی لانه گزینی معمولاً حدود ۱۰ تا ۱۴ روز پس از بارداری اتفاق می افتد. هرچند همه زنان باردار آن را تجربه نخواهند کرد. طبق گفته کالج متخصص زنان و زایمان آمریکا، خونریزی لانه گزینی فقط در حدود ۱۵ تا ۲۵ درصد از بارداری ها اتفاق می افتد.

. استرس:

سطح بالای استرس می تواند بر هورمون های خانم تأثیر بگذارد. این تاثیر به نوبه خود می تواند چرخه قاعدگی او را تحت تأثیر قرار دهد. اگر خانم استرس شدید را تجربه می کند، ممکن است قاعدگی های نامنظم، کوتاه تر یا سبک تر از حالت عادی داشته باشد. یا ممکن است اصلا پریود نشود. با کاهش سطح استرس، قاعدگی او به حالت عادی برمی گردد.

. ورزش بیش از حد:

انجام شدید فعالیت بدنی می تواند باعث نا منظم شدن پریود یا رخ ندادن یک دوره شود. اگر میزان انرژی سوزانده شده با میزان تغذیه کافی متعادل نشود، بدن انرژی کافی برای کارکرد همه سیستم های خود را نخواهد داشت. بنابراین، شروع به حذف دریافت انرژی و کالری، از برخی عملکردها مانند عملکرد دستگاه تولید مثلی جلوگیری می کند. در نتیجه، ممکن است هیپوتالاموس (ناحیه ای در مغز انسان)، ترشح هورمون های کنترل کننده تخمک گذاری را کند کرده یا متوقف نماید.

۴. سن

خانم های جوانی که دوران بلوغ خود را طی می کنند ممکن است طی چند سال اول پس از شروع قاعدگی، پریودهای نامنظم داشته باشند. زمان دیگری که ممکن است قاعدگی نامنظم شود، در دوران یائسگی است. این وضعیت چند سال قبل از رخداد یائسگی رخ می دهد. طبق گزارشات کلینیک کلیولند امریکا، زنان می توانند ۸ تا ۱۰ سال زودتر از یائسگی به دوره پیش یائسگی وارد شوند. به این معنی که ممکن است در ۳۰ یا ۴۰ سالگی دچار این اتفاق شوند. در دوران یائسگی، سطح استروژن شروع به کاهش می کند. این حالت می تواند باعث پریودهای ۳ روزه و نامنظم شود.

. شیردهی به نوزاد

شیردهی نیز می تواند باعث تاخیر، سبک شدن یا کوتاه شدن دوره پریودی شود. پرولاکتین، هورمونی که به تولید شیر مادر کمک می کند، نیز از بروز قاعدگی جلوگیری می نماید. بیشتر زنانی که از سینه خود به فرزندشان شیر می دهند، حدود ۹ تا ۱۸ ماه پس از زایمان نوزاد خود، به روال قبلی پریودیشان قبل از بارداری باز می گردند.

داروهای جلوگیری از بارداری و سایر داروها

قرص ها یا تزریق آمپول های هورمونی ضد بارداری و همچنین دستگاه های داخل رحمی (آی یو دی) می توانند باعث ایجاد سیکل های قاعدگی کوتاه تر و سبک تر نسبت به حالت عادی شوند. هورمون های موجود در قرص های جلوگیری از بارداری می توانند لایه داخلی رحم را نازک کنند. این تاثیر می تواند پریود را سبک و کوتاه کند. سایر داروهایی که ممکن است بر حجم، طول یا جریان پریود تأثیر بگذارند عبارت اند از:

  • داروهای رقیق کننده های خون مانند آسپرین
  • داروهای ضد روان پریشی یا ضد افسردگی
  • استروئیدها
  • گیاهانی مانند جینسینگ
  • تاموکسیفن (دارویی که برای درمان انواع خاصی از سرطان پستان استفاده می شود)

. حاملگی خارج رحمی

حاملگی خارج رحمی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور شده به جای رحم به لوله های رحمی، تخمدان یا دهانه رحم متصل شود. این وضعیت همچنین بارداری لوله ای نامیده می شود. یکی از اولین علائم بارداری خارج رحمی، خونریزی واژینال همراه با درد لگن است. اگر تخمک بارور شده در لوله رحمی رشد مداوم داشته باشد، می تواند باعث پارگی این لوله گردد. که می تواند منجر به خونریزی شدید در داخل شکم شود. در صورت مشاهده علائم زیر، مادر ممکن است حاملگی خارج رحمی داشته باشد:

  • درد شدید شکم یا لگن که معمولاً در یک طرف ایجاد می شود
  • غش یا سرگیجه
  • خونریزی غیرطبیعی واژن
  • فشار مقعدی

. سقط جنین

سقط جنین نیز می تواند باعث خونریزی شود که ممکن است آن را با یک پریود اشتباه گرفت. بسیاری از زنان ممکن است از بروز سقط جنین خود آگاه نباشند زیرا ممکن است اصلا از بارداری خود خبر نداشته باشند. خونریزی حاصل از سقط جنین ممکن است به صورت لکه بینی یا جریان شدید خون باشد. طول و میزان خونریزی به سن بارداری بستگی دارد. علائم دیگر سقط جنین عبارتند از:

  • گرفتگی زیر شکم
  • درد شکم یا لگن
  • کمردرد

. کاهش قابل توجه وزن:

کاهش وزن زیاد ممکن است منجر به نامنظم شدن پریودها شود. اختلالات در غذا خوردن، مانند بی اشتهایی عصبی یا پرخوری عصبی، می تواند باعث شود که قاعدگی کاملاً متوقف شود.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا