دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه اختلالاتی بر چرخه قاعدگی تاثیر می‌گذارند؟

هر زن سالمی که وارد دوره باروری می شود به طور متوسط ​​هر ۲۸ روز یک بار خونریزی قاعدگی را مشاهده می کند. بعد از اولین قاعدگی در نوجوانی، مشاهده بی نظمی قاعدگی و تاخیر در قاعدگی به مدت 12 تا 18 ماه تا زمانی که تنظیم هورمونی بازگردد، طبیعی است. همین امر در مورد زنان در شروع یائسگی صدق می کند. در دوران بلوغ، زمانی که سطح هورمون های ترشح شده شروع به افزایش می کند یا یائسگی شروع می شود، بدن به مدت زمان مشخصی نیاز دارد تا به نظم جدید عادت کند. با این حال، در طول دوره باروری، هر زن سالم به طور متوسط ​​در 28 روز پریود می شود. طبق تقویم قاعدگی زنان، خونریزی قاعدگی که به طور منظم در فواصل 21 تا 35 روزه دیده می شود، حدود 5 تا 7 روز طول می کشد. تعویض حدود 4 تا 5 پد در روز در این مدت طبیعی است. اگر سیکل قاعدگی که از فردی به فرد دیگر متفاوت است کمتر از 21 روز باشد، قاعدگی مکرر ذکر می شود، در حالی که اگر خونریزی قاعدگی در یک سیکل 36 روزه یا کمتر اتفاق بیفتد، قاعدگی نادر ذکر می شود. برای اینکه چرخه قاعدگی به طور منظم اتفاق بیفتد، قسمت های مختلف بدن باید هماهنگ عمل کنند. مشکل در یک یا چند منطقه منجر به شکل گیری بی نظمی قاعدگی می شود. قبل از پاسخ به این سوال متداول که علت بی نظمی قاعدگی چیست، لازم است بدانیم خونریزی قاعدگی و بی نظمی قاعدگی چیست. مشکل در یک یا چند منطقه منجر به شکل گیری بی نظمی قاعدگی می شود. قبل از پاسخ به این سوال متداول که علت بی نظمی قاعدگی چیست، لازم است بدانیم خونریزی قاعدگی و بی نظمی قاعدگی چیست. مشکل در یک یا چند منطقه منجر به شکل گیری بی نظمی قاعدگی می شود. قبل از پاسخ به این سوال متداول که علت بی نظمی قاعدگی چیست، لازم است بدانیم خونریزی قاعدگی و بی نظمی قاعدگی چیست؟!

چه اختلالاتی بر چرخه قاعدگی تاثیر می گذارند؟

بی نظمی قاعدگی چیست؟

به حالت زودتر یا دیرتر پریود شدن فرد، بی نظمی قاعدگی می گویند. عملکرد هیپوتالاموس، هیپوفیز، تخمدان و رحم در هماهنگی کامل نقش مهمی در شکل گیری چرخه قاعدگی دارد. از اولین خونریزی در دوران بلوغ تا  یائسگی سیکل قاعدگی که به طور منظم هر ماه تا دوره زمانی تکرار می شود، هر 21 تا 35 روز و به عبارت دیگر به طور متوسط ​​هر 28 روز اتفاق می افتد. برای تشخیص نامنظمی قاعدگی باید تعداد روزهای بین اولین روز خونریزی قاعدگی تا اولین خونریزی مشاهده شده در پریود بعدی ذکر شود. در صورت وجود خونریزی در فاصله کمتر از 21 روز و بیش از 35 روز، نامنظمی قاعدگی را می توان ذکر کرد. علاوه بر این، عدم وجود خونریزی در 3 دوره یا بیشتر، خونریزی کمتر یا بیشتر از حد طبیعی و خونریزی خارج از دوره قاعدگی، بی نظمی قاعدگی محسوب می شود. هموروئیدهای احتمالی و غیره در هنگام کنترل خونریزی قاعدگی.

اختلالاتی که بر چرخه قاعدگی تاثیر می گذارند به شرح زیر تعریف می شوند:

هیپرمنوره:

بیش از مقدار طبیعی خونریزی قاعدگی

هیپومنوره:

خونریزی کمتر از حد طبیعی

منومتروراژی:

خونریزی بیش از حد در فواصل نامنظم

منوراژی:

طولانی شدن دوره قاعدگی

متروراژی:

خونریزی قاعدگی نامنظم

الیگومنوره:

دو سیکل قاعدگی بیش از 35 روز. قاعدگی نادر.

پلی منوره:

دو سیکل قاعدگی کمتر از 21 روز. قاعدگی مکرر.

علت بی نظمی قاعدگی چیست؟

نامنظمی قاعدگی وضعیتی است که دلایل مختلفی دارد و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این بیماری در بسیاری از شرایط مختلف مانند بی نظمی قاعدگی، یائسگی، دیابت، افسردگی، سیگار کشیدن، حاملگی خارج از رحم، کیست تخمدان، عدم وجود تخمک در ذخیره تخمک،  فیبروم رحم ، پولیپ، سرطان رحم و تخمدان و رشد بیش از حد دیده می شود.

دیواره رحم که به عنوان هیپرپلازی آندومتر تعریف می شود.

کم کاری تیروئید که به عنوان ترشح ناکافی هورمون های تیروئید شناخته می شود, پرکاری تیروئید که به عنوان وجود هورمون تیروئید و ترشح بیش از حد هورمون تیروئید تعریف می شود نیز می تواند باعث بی نظمی قاعدگی شود. دیابت، وزن کم بدن از جمله عواملی است که بر عملکرد تولید مثل و تخمک گذاری تأثیر منفی می گذارد و در نتیجه از عوامل بی نظمی قاعدگی است. برخی از داروهای طبی و گیاهی که به طور مرتب استفاده می شوند، به ویژه قرص های ضد بارداری و صبح بعد از ظهر، باعث اختلال در چرخه قاعدگی می شوند.

یائسگی زودرس، برخی بیماری های مزمن، ورزش های سنگین، اختلالات انعقادی، افزایش و کاهش وزن سریع، بیماری های کبدی و کلیوی، تغییرات ناگهانی آب و هوایی و محیطی از جمله علل بی نظمی قاعدگی هستند.

علاوه بر این، تغذیه نامتعادل و استرس از جمله عوامل اصلی اختلال در چرخه قاعدگی است. استرس، که می تواند به طور ناگهانی تعادل هورمونی را به هم بزند،

بی نظمی قاعدگی چگونه تشخیص داده می شود؟

شرح حال مفصلی از بیماری که با شکایت نامنظمی قاعدگی به پزشک مراجعه کرده است گرفته می شود. فاصله خونریزی قاعدگی، مدت و میزان خونریزی به طور مفصل مورد سوال قرار می گیرد. پس از گرفتن سابقه خانوادگی، وجود داروهای مصرف شده و یائسگی مورد سوال قرار می گیرد.

پس از معاینه فیزیکی و زنان، رحم با سونوگرافی و در صورت لزوم هیستروسکوپی به طور دقیق مشاهده می شود. آزمایش پاپ اسمیر در حضور مشکوک به سرطان دهانه رحم و در صورت لزوم بیوپسی از رحم گرفته می شود تا مشکوک به سرطان رحم رد شود. با آزمایش پروژسترون سرم، تخمک گذاری بررسی می شود. در صورت وجود آدنومیوز مشکوک، تصویربرداری دقیق با MR انجام می شود. علاوه بر این، ناهنجاری های احتمالی در سطح هورمونی با آزمایش های دقیق آزمایشگاهی تشخیص داده می شود. بررسی می شود که آیا مشکل انعقاد وجود دارد یا خیر.

هیپوتالاموس، هیپوفیز، تخمدان و رحم که در شکل گیری چرخه قاعدگی سالم نقش دارند، با جزئیات بررسی می شوند. در پرتو تمام معاینات رادیولوژیکی و آزمایشات آزمایشگاهی، عامل ایجاد بی نظمی قاعدگی مشخص می شود.

خونریزی قاعدگی چیست؟

قاعدگی که با دوره بلوغ شروع می شود، یک وضعیت سالم است که به طور متوسط ​​هر 28 روز یک بار تا دوره یائسگی رخ می دهد. هر خانمی که در دوره باروری است به طور منظم وارد دوره قاعدگی می شود. برای اینکه خونریزی قاعدگی هر ماه و در فواصل منظم اتفاق بیفتد، بسیاری از اندام های بدن باید وظایف خود را به درستی انجام دهند.

ناحیه هیپوتالاموس در مغز غده هیپوفیز را برای ترشح هورمون های FSH و LH تحریک می کند. با مخلوط شدن سطح هورمون افزایش یافته در خون، فولیکول های تخمک در ذخیره تخمدان تحریک می شوند. به این ترتیب فرآیند بلوغ و ترک خوردن تخم‌ها آغاز می‌شود. فولیکولی که تخمک ها در آن قرار دارند، همراه با ترک خوردن تخمک، هورمون استروژن ترشح می کند. با ترشح استروژن، آندومتر، که به عنوان دیواره داخل رحمی شناخته می شود، برای بارداری احتمالی شروع به ضخیم شدن می کند. تولید پروژسترون  افزایش می یابد. این تغییر در سیستم هورمونی باعث ریزش بافت داخل رحمی آماده شده برای بارداری احتمالی می شود. بافت ریخته شده از رحم از مسیر واژن خارج می شود و در نتیجه خونریزی قاعدگی رخ می دهد. برای اینکه چرخه قاعدگی به طور منظم رخ دهد، این روند به طور متوسط ​​هر 28 روز تکرار می شود.

بی نظمی قاعدگی چگونه درمان می شود؟

اگر چه بی نظمی قاعدگی که یک یا دو بار در یک سال تقویمی مشاهده می شود طبیعی تلقی می شود، بی نظمی هایی که بیش از این حد رخ می دهد نیاز به تشخیص و درمان دارند.

به همین دلیل رعایت منظم تاریخ های قاعدگی از دوران نوجوانی که اولین دوره قاعدگی دیده می شود بسیار مهم است. علاوه بر این، مدت و میزان خونریزی قاعدگی باید کنترل شود. برای تعیین روش درمانی مناسب باید عامل ایجاد بی نظمی قاعدگی مشخص شود.

پس از معاینه دقیق زنان، معاینه رادیولوژی و آزمایشات، روش درمانی مناسب دارویی یا جراحی تعیین می شود. در صورت وجود کیست تخمدان و پولیپ یا فیبروم در دهانه رحم یا داخل رحم، هیستروسکوپی، لاپاراسکوپی که اغلب به عنوان جراحی بسته شناخته می شود، انجام می شود. موارد بی نظمی قاعدگی غیر از این نوع عوامل ارگانیک، بیشتر به دلیل بی نظمی هورمونی ایجاد می شود. در چنین مواردی تعادل هورمونی برقرار می شود و با مصرف دارو بی نظمی قاعدگی برطرف می شود.

برای داشتن زندگی سالم، معاینات منظم را فراموش نکنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا