دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

اختلالات قاعدگی در دختران نوجوان

 قاعدگی نامنظم در نوجوانان یکی از مسائل مهمی است که در زمان بلوغ برای دختران مشکل‌ساز می‌شود. از جمله دلایل قاعدگی نامنظم در نوجوانان استرس، رژیم غذایی نامناسب و ورزش‌های سنگین است.
داشتن یک الگوی منظم از دوره ماهیانه‌تان نشان دهنده‌ی تولید و آزاد شدن تخمک در زمان‌های منظم بوده و خبر از سلامتی شما می‌دهد. نامنظم شدن این الگو باعث کلافگی و بی حوصلگی شده و از همه مهم‌تر نگرانی بزرگی از وضعیت بدنتان را با خود به همراه می‌آورد. اگرچه این مسئله جای نگرانی ندارد، اما خوب است که اطلاعاتتان را در این زمینه کامل کنید

قاعدگی یک نقطه عطف در زندگی و رشد جسمی دختران نوجوان محسوب می شود. سن شروع​​ قاعدگی به طور میانگین بین ۱۲ سال تا ۱۳ است. اما با این حال عوامل محیطی مختلف از جمله شرایط اقتصادی، تغذیه و دسترسی به مراقبت های بهداشتی و پیشگیرانه، می توانند بر سن بلوغ تأثیر بگذارند. پریودهای نامنظم در دختران نوجوانی که به تازگی به سن بلوغ رسیده اند در اغلب موارد طبیعی بوده و معمولا پس از گذشت چند سال به تدریج منظم می شود

علائم قاعدگی نامنظم
    -زودتر یا دیرتر شدن زمان رخ‌دادن قاعدگی
    -عدم قاعدگی
    -دل درد
    -نفخ
    -سردرد

دختران جوان ممکن است به دلیل آشنا نبودن با روال طبیعی چرخه قاعدگی والدین خود را در مورد بی نظمی های قاعدگی و یا از دست رفتن قاعدگی خود مطلع نکنند. همچنین آنها در این سن معمولا تمایلی به صحبت در مورد قاعدگی با والدین خود ندارند. این مساله باعث می شود که دختران در سنین بلوغ از غیر طبیعی بودن الگوی خونریزی خود مطلع نباشند. در نهایت قاعدگی های نامنظم و عوارض ناشی از آن سلامت دوران بزرگسالی آنها را در معرض خطر قرار می دهد. در صورت نامنظم بودن قاعدگی متخصص زنان با ارزیابی الگوی چرخه و سابقه سلامتی، نامنظم بودن چرخه های قاعدگی را تشخیص می دهد. اگر نمودار یا تقویم قاعدگی فرزندتان را داشته باشید، تشخیص این امر برای پزشک زنان آسان تر خواهد بود.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

پزشک ممکن است برای شناسایی علل نامنظم بودن قاعدگی آزمایش های زیر را تجویز کند:

آزمایش خون: پزشک از طریق آزمایش خون می تواند سطح هورمون های بدن را ارزیابی کند. این آزمایش همچنین می تواند به تشخیص بارداری و عوارض خونریزی های شدید مانند کم خونی کمک کند.

سونوگرافی لگن: تصویربرداری سونوگرافی از ناحیه لگن یکی دیگر از آزمایشات است که پزشک از طریق آن هرگونه ناهنجاری جسمی در اندام های تولید مثل را تشخیص می دهد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا