دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

کاشت و بازیابی تخمک منجمد

کاشت تخمک

در ابتدای دوره قاعدگی شما شروع به درمان با هورمون های مصنوعی برای تحریک تخمدان ها برای تولید تخمک های متعدد خواهید کرد. بیشتر از یک تخمک معمولی که به طور معمول هر ماه تولید می شود. ممکن است چند دارو مختلف مورد نیاز باشد، از جمله:

داروهای تحریک تخمک گذاری

برای تحریک تخمک گذاری، شما ممکن است داروهایی نظیر هورمون تحریک کننده (Follistim AQ, Gonal-f, Bravelle) یا گنادوتروپین ها یائسگی انسانی تزریق کنید (Menopur).

 

داروها برای جلوگیری از تخمک گذاری زودرس

 برای جلوگیری از تخمک گذاری زودرس، شما ممکن است داروهایی مانند گنادوتروپین آزادکننده هورمون آگونیست (Lupron)  گنادوتروپین آزادکننده هورمون آنتاگونیست (Cetrotide) تزریق کنید.

در طول درمان، جهت پیگیری روند درمان ، بازدیدهای مجددی با پزشک صورت می گیرد. این مراجعات شامل  سونوگرافی( یک روش که از امواج صوتی برای ایجاد یک تصویر از داخل تخمدان شما استفاده می شود) برای دیدن  رشد کیسه های تخمدانی پر از مایع که تخمک ها بالغ می شوند (فولیکول ها) . آزمایش های خون نیز برای اندازه گیری پاسخ شما به داروهای تحریک تخمدان مورد استفاده قرار می گیرند. سطح استروژن به طور معمول با رشد فولیکول ها افزایش می یابد و سطوح پروژسترون تا زمان تخمک گذاری پایین می ماند.

هنگامی که فولیکول ها برای بازیابی تخمک آماده می شوند - عموما پس از هشت تا 14 روز - تزریق گنادوتروپین کوریونی ( PregnylOvidrel) یا سایر داروها می تواند به تخمک های بالغ کمک کند.

بازیابی تخمک

بازیابی تخمک در آرامش انجام می شود، معمولا در مطب دکتر یا یک کلینیک. یک رویکرد مشترک، آسپیراسیون اولتراسوند ترانس واژینال است. در طی این روش با استفاده از ابزار سونوگرافی به داخل مهبل شما فولیکول ها را شناسایی میکنند. سپس یک سوزن از طریق مهبل و به یک فولیکول هدایت می شود. یک دستگاه مکش به سوزن متصل می شود تا تخمک را از فولیکول خارج کند. در حدود 15 تا 20 دقیقه تخمک های متعددی را می توان از فولیکول هایتان برداشت.

پس از بازیابی تخمک، ممکن است دچار گرفتگی عضلانی شوید. احساسات پریشانی یا فشار ممکن است هفته ها ادامه داشته باشد، زیرا تخمدان ها بزرگ می شوند.

روش های انجماد تخمک

مدت کوتاهی پس از اینکه تخمک نابارور شما برداشته شد، تخمک ها برای استفاده در آینده فریز می شوند. تیم مراقبت های بهداشتی شما برای اینکه تخمک در طول انجماد آسیبی نبیند از موادی استفاده می کنند که ازتخمک شما محافظت میکنند.

Cryoprotectants  عمدتا با یکی از این دو روش انجماد استفاده می شوند، از جمله:

روش آهسته فریز تخمک:

 در این روش، غلظت کم Cryoprotectants  در ابتدا مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که درجه حرارت به تدریج کاهش می یابد و میزان متابولیسم تخمک ها کاهش می یابد، غلظت های بالاتری از Cryoprotectants  استفاده می شود. همچنین برای محافظت از تخمک می توان از روش آهسته سازی استفاده کرد.

تبخیر:

در این روش، غلظت اولیه بالا از Cryoprotectants  همراه با خنک سازی بسیار سریع باعث می شود از یخ زدگی زیاد که به تخمک آسیب بزند جلوگیری کند.

بعد از این روش

به طور معمول، طی یک هفته از بازیابی تخمک، می توانید فعالیت های طبیعی خود را ادامه دهید. از رابطه زناشویی محافظت نشده برای جلوگیری از بارداری ناخواسته اجتناب کنید.

چنانچه این مشکلات را داشتین حتما به پزشک خود مراجعه کنید:

نتایج

هنگامی که شما انتخاب می کنید از تخمک های یخ زده خود استفاده کنید، آنها در یک آزمایشگاه با اسپرم لقاح داده می شود و در رحم شما یا در رحم شخص دیگری قرار می گیرد.

تیم مراقبت های بهداشتی شما ممکن است ازیک تکنیک لقاح به نام "تزریق اسپرم داخل سیتوپلامی یا ICSI" استفاده کند. در ICSI، یک اسپرم سالم به طور مستقیم به هر تخمک بالغ تزریق می شود.

حدود 90 درصد از تخمک ها در معرض انجماد قرار می گیرند و حدود 75 درصد با موفقیت بارور می شوند. شانس بارداری پس از تخمک گذاری بسته به سن شما در زمان فریز تخمک تقریبا 30 تا 60 درصد است. هرچه سن شما بیشتر باشد احتمال موفقیت این عمل کمتر می شود.

اقدامات مراقبتی بعد از انتقال جنین فریز شده به رحم

پرهیز از رابطه جنسی

بعد از انتقال جنین، رابطه جنسی احتمال خطر عفونت واژن را افزایش می دهد. پرهیز از نزدیکی برای مدتی به تخمدان‌های شما نیز این فرصت را می‌دهد تا به حالت عادی بازگشته و بهبود یابند.

پرهیز از بلند کردن وسایل سنگین

هرگز فعالیت های شدید نداشته باشید زیرا عضلات شکمی شما طی انجام انتقال جنین به اندازه کافی تحت فشار بوده است بنابراین در چند هفته اول تا تاییدشدن بارداریتان بیشتر مراقب باشید.

 

پرهیز از حمام آب گرم

بهتر است برای جلوگیری از ورود مواد خارجی به واژن و بروز عفونت، حداقل تا دو هفته‌ی اول حمام صورت نگیرد زیرا عفونت در این محل باعث سقط می شود. همچنین بعد از انتقال جنین از دوش واژینال نیز پرهیز کنید. درصورت نیاز استحمام ساده ای داشته باشید.

پرهیز از ورزش های سنگین

از ورزش های سبک مانند پیاده روی استفاده کنید به هیچ وجه ورزش های ایروبیک و سنگین نداشته باشید.

مصرف پروژسترون

بدن به طور طبیعی پروژسترون تولید می‌کند ولی گاهی دریافت پروژسترون به شکل شیاف یا تزریق برای حفظ سطح کافی پروژسترون لازم است. به همین علت گاهی تا حدود هفته‌ی دوازدهمِ بارداری تزریق پروژسترون لازم است. بعد از این زمان بدن به تنهایی میزان کافی از این هورمون را تولید می‌کند.

ترک سیگار

بعد از انتقال جنین از سیگار کشیدن پرهیز کنید زیرا تنفس سموم دود سیگار اثرات منفی روی بارداری شما به ویژه لایه داخلی رحم می گذارد.

پرهیز از مصرف الکل و سایر داروها

ترک مصرف الکل یا درصورت ناتوانی در ترک کامل ، کاهش مصرف آن بسیار کمک کننده است. در مصرف سایر داروها و کافئین نیز باید دقت لازم را به عمل آورد.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا