دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عادت ماهانه چه مدت یک‏بار اتفاق می‏‌افتد؟

سیکل قاعدگی ماهانه مجموعه‌ای از تغییرات بدن زن است که وی را برای بارداری آماده می‌کند. هر‏ماه دیواره جدیدی (آندومتر) برای ایجاد تخمک در رحم رشد می‏‌کند. اگر تخمک بارور‏شده‌‏ای برای شروع بارداری وجود نداشته باشد، دیواره رحم فرو می‌‏ریزد و خونریزی خواهید داشت؛ به این خونریزی ماهانه قاعدگی یا پریودی می‌گویند که زنان از سال‏‌های اولیه نوجوانی تا ۵۰ سالگی آن را تجربه می‌کنند.

چه چیزی سیکل قاعدگی را کنترل می‏‌کند؟

هورمون‏‌ها سیکل قاعدگی را کنترل می‌‏کنند. در حین هر قاعدگی، هیپوتالاموس مغز و غده هیپوفیز سیگنال‏‌های هورمونی را به تخمدان ارسال می‌‏کنند. این سیگنال‏‌ها رحم و تخمدان‏‌ها را برای بارداری آماده می‌‏کنند.
هورمون‏‌های استروژن و پروژسترون نقش بزرگی را در تغییرات رحمی هر سیکل ایفا می‏‌کنند.

استروژن پوشش رحم را می‌‏سازد.

پروژسترون پس از تخمک‏‌گذاری افزایش می‏‌یابد و به استروژن کمک می‏‌کند تا دیواره رحم را ضخیم نگه دارد و برای تخمک بارور آماده کند.

کاهش پروژسترون همراه با استروژن باعث ریزش دیواره رحم شده و قاعدگی شروع می‏‌شود.

تغییرات هورمونی روی قاعدگی و باروری تأثیر می‏‌گذارند. مثلاً سطح استروژن در نوجوانان متغیر و پایین است. تغییرات هورمونی نزدیک به یائسگی زنان نیز ایجاد می‌شود. به همین خاطر در دوره دوران نوجوانی و دهه ۴۰ زندگی پریودی‏‌ها سنگین و نامنظم است. موارد دیگری نیز سیکل قاعدگی را تغییر می‌‏دهند. قرص‏‌های جلوگیری از بارداری، چربی پایین، کم بودن چربی بدن یا افزایش وزن. استرس و تمرینات ورزشی سنگین نیز ممکن است سیکل قاعدگی را تغییر دهند. بارداری یکی از رایج‏‌ترین دلایل عقب افتادن پریودی است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

عادت ماهانه چه مدت یک‏بار اتفاق می‏‌افتد؟

مدت زمان بین هر قاعدگی را سیکل قاعدگی می‏‌نامند (سیکل از اولین روز قاعدگی تا اولین روز قاعدگی بعدی است). سیکل برخی از دختران ۲۸ روزه است، درحالی که امکان دارد سیکل برخی دیگر از دختران ۲۴ روزه، ۳۰ روزه یا حتی بیشتر باشد. پس از بلوغ، سیکل قاعدگی بین ۲۱ تا ۴۵ روز طول می‏کشد، پس از گذشت چند سال به ۲۱ تا ۳۴ روز می‏‌رسد.
قاعدگی غیرطبیعی در دختران نوجوان طبیعی است. ممکن است چند وقت طول بکشد تا بدن هورمون‏‌ها را منظم کند، بنابراین ممکن است دختری دو ماه ۲۸ روزه سیکل داشته باشد و یک ماه هیچ سیکلی نداشته باشد. معمولاً بعد از یک یا دو سال، چرخه قاعدگی منظم‌‏تر می‌‏شود. برخی از زنان در سن بزرگسالی نیز قاعدگی نامنظم دارند.

هر چه سن بالاتر می‌‏رود قاعدگی منظم‌‏تر می‏‌شود و دختران می‌‏توانند زمان قاعدگی خود را پیش‌‏بینی کنند و تاریخ عادت ماهانه خود را در تقویم یادداشت کنید.

عادت ماهانه چقدر طول می‏‌کشد؟

مدت زمان پریودی در زنان متفاوت است. در برخی از زنان پریودی تنها ۲ یا ۳ روز طول می‏‌کشد و در برخی دیگری پریودی ۷ روزه است. مقدار خونریزی قاعدگی در زنان متفاوت است.
برخی از دختران نگرانند که خون زیادی در حین قاعدگی از دست می‏‌دهند. دیدن این همه خون شوک‌‏آور است ولی نگران نباشید خون زیادی از دست نمی‌‏دهید. اکثر نوجوانان روزانه ۳ تا ۶ نوار بهداشتی عوض می‏کنند و هر چه میزان خون پریودی آنها بیشتر باشد این کار را بیشتر انجام می‏‌دهند.

 

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا