دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

توده سالید هیپواکو در لگن

بسیاری از خانم‌ها با رفتن به سونوگرافی و شنیدن اصطلاح توده‌ی هیپواکو در لگن نگران می‌شوند. نام توده در لگن همیشه برای خانم‌ها نگران کننده است اما باید بدانید که توده سالید هیپواکو در لگن در واقع یک اصلاح کلی در سونوگرافی برای انواع توده می‌باشد و شامل همه نوع از انواع توده‌ها است. این توده‌ها می‌توانند فیبروم، کیست، سندورم تخمدان پلی کیستیک باشد. پزشک با دیدن گزارش هیپواکو برای تشخیص نوع توده‌ی هیپواکو در لگن و درمان توده هیپواکو در لگن سونوگرافی‌ها و نمونه برداری‌ها را تجویز می کند. در این مقاله مفصل در مورد توده‌های هیپواکو و توده‌های بدخیم صحبت خواهیم کرد. توده‌ها در صورتی که به موقع رسیدگی شوند به راحتی درمان می‌شوند .

توده سالید هیپواکو در لگن چیست؟

توده سالید هیپواکو در لگن در واقع به هرنوع توده کیستیک یا فیبرو اندو گفته می‌شود که در لگن و یا تخمدان‌ها ایجاد می‌شوند. این توده‌ها معمولا خطرناک نیستند و با دارو قابل درمان می‌باشند.

توده‌های تخمدانی را جدی بگیرید

همه خانم‌ها باید کیست‌های رحم را جدی بگیرند بسیاری از کیست‌ها خوش خیم هستند و قابل درمان می‌باشند اما در بسیار از مواقع ممکن است این کیست‌ها بدخیم باشند و با تشخیص به موقع آن‌ها بتوان سلامت بیمار را نجات داد. توده‌های تخمدانی با استفاده از سونوگرافی تشخیص داده می‌شوند و با انجام سونوگرافی‌ها نوع کیست و ماهیت آن مشخص می‌شود. این سونوگرافی‌ها باید سریال باشند زیرا ممکن است کیستها بزرگ شود و مشکلات زیادی را برای بیمار ایجاد کند. این کیست با بزرگ شدن روی تخمدان‌ها سنگینی می‌کند و با جابه جا شدن می‌تواند بسیار دردناک و خطرناک باشد و در صورت بروز مشکلات بیشتر بیمار باید جراحی شود.

کیست فانکشنال

گاهی برخی کیست‌های فیزیولوژیک و یا فانکشنال غیرطبیعی شناخته می‌شوند و بیمار بی‌دلیل جراحی می‌شود در صورتی که این کیست‌های خوش خیم درمانشان انتظاری می‌باشد.

کیست‌ فولیکولی

کیست‌های فولیکولی کیست‌های معمولی هستند که جای نگرانی ندارند و در بسیاری از موارد بدون دارو از بین می‌روند اما برای از بین بردن آن‌ها می‌توان از قرص‌های ضدبارداری استفاده کرد. کیست‌های فولیکولی روی تخمدان‌ها رشد می‌کنند و بیش‌تر از 3 سانتی‌متر می‌شوند. دیواره آن اغلب نازک است و به بیش‌تر از 6 تا 8 سانتی متر می‌رسد. کیست‌های فولیکولی معمولا دو ماه از بین می‌روند.

کیست جسم زرد

کیست جسم زرد نسبت به کیست‌های فولیکولی اندازه بزرگ‌تری دارد و یکی از مشکلاتی که ایجاد می‌کند خونریزی می‌باشد و این خونریزی‌ها به جمع شدن لخته منجر می‌شوند و در صورتی که لخته‌ها به مدت طولانی باقی بمانند لاپاراسکوپی ضروری می‌شود. معمولا بیمارانی که هپارین و یا وارفارین مصرف می‌کنند بیشتر در معرض پارگی و خونریزی کیست جسم زرد قرار دارند.

کیست‌ تکالوتئینی

کیست‌های تکالوتئنیی رشد بسیار سریعی دارند و ممکن است بسیار بزرگ شوند و معمولا در بارداری‌های چندقلویی و مولار ایجاد می‌شوند.

اندومتریوز

اندومتریوز در واقع رشد بافت‌های رحمی در جایی به غیر از حفره رحمی می‌باشد. یکی از مناطقی از رحم که ممکن است بافت رحم در آن رشد کند تخمدان‌ها می‌باشد. معمولا در سونوگرافی‌ها اندومتریوز با تومورهای بدخیم اشتباه گرفته می‌شود. اندومتریوز حاوی لخته و خون می‌باشد. محتویات درون این کیست‌ها معمولا شکلاتی است و باعث چسبندگی بافت‌ها می‌شود این کیست در تخمدان نشان‌دهنده آن است که بیماری، اندومتریوز پیشرفته است. برای درمان هم اگر بیمار دیگر خواهان باروری نباشد، بهترین راه برداشتن تخمدان‌ها و رحم است.

پلی کیستیک

در این بیماری تعداد زیادی کیست روی تخمدان‌ها ایجاد می‌شود اما نمی‌توان به علت وجود کیست‌ها حتما بیمار دچار سندورم تخمدان پلی کیستیک شده است. برای اثبات سندروم تخمدان پلی کیستیک حتما باید علایم بالینی هم وجود داشته باشد .علایم بالینی سندورم تخمدان پلی کیستیک عبارتند از:

 .1پریودی‌ها با فواصل بسیار زیاد

 .2افزایش اندروژن در بدن بیمار که باعث افزایش موهای زائد ، ریزش مو با الگوی مردانه و جوش‌های پوستی می‌شود.

 .3افزایش حجم تخمدان‌ها

 .4بالا بودن تعداد فولیکول ها و وجود بیش از 12 فولیکول

 .5افزایش وزن

همه‌ی این علائم باید وجود داشته باشند تا سندروم تخمدان پلی کیستیک وجود داشته باشد . بیماری که سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد سطح استروژن در بدنش بسیار بالا می‌باشد و بالا بودن سطح استروژن در بدن می‌تواند احتمال ابتلا به سرطان را در آینده افزایش دهد.

امروزه تشخیص سندروم پلی کیستیک بسیار راحت‌تر شده و خانم‌ها بلافاصله با تاخیرهای 10 روزه به دنبال علت آن می‌روند. در هر صورت بیماری زمینه محیطی و ژنتیک دارد و احتمال ابتلا به دیابت شیرین، بیماری‌های قلبی ـ عروقی، افزایش فشار خون و نازایی نیز در بیماران زیاد است.

بعد از سقط جنین توده هیپواکو نامنظم دیده شده آیا با مصرف قرص جلوگیری توده از بین می‌رود؟

بله مصرف قرص ضدبارداری باید ادامه پیدا کند و منظم مصرف شود و بعد از تمام شدن پریودی حتما باید یک سونوگرافی  انجام شود تا پزشک متخصص زنان مطمئن شود که چیزی در رحم باقی نمانده است.

توده‌های هیپواکو می‌تواند در بارداری تاخیر ایجاد کند؟

توده‌های هیپو اکو معمولا کیست و یا فیبرو آندوم می‌باشند که بهتر است ابتدا درمان فیبروکیستیک را انجام دهید و بعد از 3 ماه دوباره سونوگرافی انجام شود. در صورتی که به درمان پاسخ داده باشند مشکل حل شده است. اما توجه داشته باشید که سندورم تخمدان پلی کیستیک در بین زنان بسیار رایج می‌باشد و می‌تواند باعث ناباروری شود. در صورتی که فرد به موقع درمان و پیگیری را آغاز کند می‌توان به راحتی آن را درمان کرد. علت ایجاد سندورم پلی کیستیک معمولا مشخص نیست. در درمان بیماری تخمدان پلی‌کیستیک ممکن است نیاز به یک دوره طولانی مدت درمان دارویی و پیگیری مداوم تحت نظر پزشک متخصص زنان باشد. به عبارت دیگر درمان قطعی برای این بیماری وجود ندارد ولی با رعایت دستورات پزشک، مصرف منظم داروهای تجویز شده و مراقبتهای غیر دارویی و همین طور کنترل وزن و کاهش وزن در صورت وجود چاقی، می‌‌توان بیماری را کنترل کرد و باردار شد.

آیا توده هیپواکو رابطه‌ای با سرطان دارد؟

توده هیپواکو در واقع یک اصطلاح برای مجموعه ای از توده‌ها می‌باشد اما نوع و ماهیت توده را مشخص نمی‌کند. در صورتی که در سونوگرافی توده هیپواکو گزارش شود پزشک برای بررسی بیشتر توده و پی بردن به ماهیت توده آزمایش های تکمیلی را تجویز می کند و فقط با نمونه برداری میتوان مشخص کرد توده بدخیم است و یا خوش خیم ولی نمی توان گفت هرتوده هیپواکویی می تواند بدخیم باشد.

توده‌های بدخیم چه شکلی هستند؟

توده‌های بدخیم معمولا خصوصیات زیر را دارند و در صورتی که این خصوصیات روی یک توده دیده شود بررسی‌های بیشتری برای ثبات بدخیمی آن انجام می‌شود. در این موارد برای بالا بردن قدرت تشخیص از سونوگرافی استفاده می‌شود تا جریان خون در آن منطقه بررسی شود. در توده‌های بدخیم معمولا افزایش جریان خون دیده می‌شود.

 تکرار سونوگرافی یا آزمایش‌های تومور مارکر کمک‌کننده است.

 .1توده‌های توپر

 .2توده‌های دو طرفه و بیش از ده سانتی متری که دیواره های ضخیم دارند.

سرطان تخمدان معمولا برای زنان بالای 45 سال بیشتر رخ می‌دهد اما عواملی هستند که می‌توان خطر ابتلا به آن را کاهش دهد:

 .1داشتن حداقل یک فرزند می‌تواند زن را در برابر سرطان تخمدان محافظت کند.

 .2مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند از سرطان تخمدان جلوگیری کند اما می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم شود.

 .3زمینه‌های ارثی در سرطان تخمدان در خانواده احتمال ابتلا را زیاد می‌کند و معمولا سرطان پستان و تخمدان با هم همراهی دارند.

برای پیشگیری چه می‌توان کرد؟

معمولا نمی‌توان این بیماری را پیش بینی کرد اما در صورتی که خانمی زمینه ارثی و ژنتیکی داشته باشد با انجام آزمایش‌های ژنتیکی برای پیشگیری از ابتلا در صورتی که قصد بارداری نداشته باشد توصیه می‌شود که رحم و لوله‌های فالوپ برداشته شوند. البته این کار صددرصد فرد را از ابتلا مصون نگه نمی‌دارد. البته مصرف قرص‌های ضد بارداری برای این گروه از خانم‌ها می‌تواند نقش پیشگیرنده داشته باشد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا