دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چند وقت بعد از سقط جنین می‌توان مجدد باردار شد؟‌

حدود 10 تا 15 درصد از بارداری‌‌‌‌ها به سقط جنین ختم‌‌ می‌‌شوند که‌‌ می‌‌تواند از نظر عاطفی و جسمی دردناک باشد. برای بسیاری از خانم‌‌‌‌ها جای سئوال دارد که آیا‌ می‌توانند مجدد بعد از سقط جنین باردار شوند یا خیر. در اینجا به همه سئوالات شما در مورد بارداری بعد از سقط جنین پاسخ‌ می‌دهیم.

بعد از سقط جنین چه اتفاقی می‌افتد؟

تاثیرات سقط جنین به سن حاملگی در زمان سقط بستگی دارد. اصطلاح سقط جنین از نظر علمی برای از دست دادن جنین قبل از هفته 20 بارداری به کار‌ می‌رود. به اتمام بارداری پس از این تاریخ مرده‌زایی اطلاق می‌شود.

تقریبا نیمی از سقط جنین‌‌‌‌ها به اعتقاد متخصصان به دلیل نقص کروموزومی در جنین است که منجر به سقط غیرقابل اجتناب‌‌ می‌‌شود.

بسیاری از زنانی که سقط جنین را تجربه‌‌ می‌‌کنند حتی متوجه بارداری خود نیستند. تست‌‌های خانگی بارداری یا همان بیبی چک‌‌‌‌ها تا چند هفته پس از بارور شدن تخمک ممکن است به درستی بارداری را تشخیص ندهند و در این زمان اگر خانمی سقط جنین کند شاید به نظرش برسد که قاعدگی خارج از تاریخ و کمی شدیدتر دارد.

در واقع سقط جنین زودرس (قبل از 12 هفته) بسیار شبیه به یک قاعدگی معمولی با خونریزی احتمالاً شدیدتر و همراه با لخته است. خونریزی تا یک هفته ادامه پیدا‌ می‌کند و چرخه قاعدگی منظم از چهار تا شش هفته پس از آن از سر گرفته‌ می‌شود.

دوران بعد از سقط

بیشتر خانم‌‌‌‌ها طی دوره و پس از سقط جنین چند روز دچار گرفتگی و درد عضلات شکمی‌‌ می‌‌شوند. در برخی خانم‌ها پستان‌ها بعد از سقط متورم شده و ترشح‌دار میشود که این موضوع بیشتر در موارد سقط جنین در سنین بالای حاملگی رخ‌ می‌دهد.

نکته مهم اینجاست که بعد از سقط همه‌ی بافت‌‌‌‌های جنینی از بدن خارج شود تا از بروز عفونت جلوگیری شود. استفاده از پد به جای تامپون، حمام نکردن، ننشستن در وان و پیشگیری از مقاربت جنسی در زمان خونریزی‌ می‌تواند احتمال بروز عفونت را به حداقل برساند. برای اطمینان از پاک شدن تمام بافت‌‌‌‌ها گاهی نیاز به باز کردن دهانه رحم، دیلاسیون و کورتاژ است.

خانمی که سقط داشته ممکن است از نظر عاطفی احساسات گوناگونی از جمله اندوه، ناامیدی، عصبانیت و اضطراب از باردار شدن دوباره و تجربه سقط مجدد را داشته باشد. درک این نکته مهم است که از دست رفتن حاملگی ممکن است با از بین رفتن هیجان، برنامه‌‌‌‌ها، آمادگی‌‌‌‌ها و انتظارات یک خانم همراه شود. احساس پس از سقط جنین مشابه احساس از دست دادن فرزند است. صحبت با مشاور یا روان درمانگری که در این زمینه تخصص دارد‌ می‌تواند به خانم کمک کند تا سریع‌تر سلامت روحی و روانی خود را بازیابد.

چند وقت بعد از سقط جنین می‌توان مجدد باردار شد؟‌

در این رابطه مدت زمان انتظار مشخصی وجود ندارد. از نظر تئوری، به محض شروع چرخه تخمک‌گذاری‌‌ می‌‌توان باردار شد. اما اکثر پزشکان توصیه‌‌ می‌‌کنند حداقل دو هفته پس از سقط از رابطه جنسی خودداری کنید تا خطر ابتلا به عفونت کاهش یابد.

اگر از نظر جسمی و روانی بعد از سقط جنین بهبود یافتید، هیچ دلیلی از نظر پزشکی برای به تعویق انداختن بارداری وجود ندارد. طبق مطالعات انجام شده زنانی که طی شش ماه بعد از سقط جنین مجدد باردار‌ می‌شوند در مقایسه با زنانی که بیشتر منتظر مانده‌اند به احتمال کمتری سقط جنین مجدد یا دیگر عوارض ناشی از آن را تجربه خواهند کرد. با این وجود بسیاری از متخصصان به خانم‌هایی که سقط جنین داشته‌اند توصیه‌ می‌کنند چند ماهی صبر کنند تا بدن برای بارداری مجدد آماده شود. در غیر این صورت احتمال سقط دوباره وجود دارد. از آنجایی که نظرات متخصصین در این رابطه متفاوت است توصیه می‌کنیم نظر پزشک خود را جویا شوید.

بهترین زمان بارداری بعد از سقط جنین چه موقع است؟

بهترین زمان برای بارداری مجدد بعد از سقط جنین دقیقا زمانی است که خانم و آقا از نظر جسمی و عاطفی احساس آمادگی کنند. اگر خانمی تجربه بیش از یک مورد سقط را داشته است بهتر است زیر نظر متخصص باشد و آزمایشاتی برای بررسی نقص دهانه رحم یا سطح هورمون پروژسترون در خون را انجام دهد. پس از بررسی کامل فاکتورهای سلامتی‌ می‌توان مجدد برای بارداری اقدام کرد.این نکته را از ذهن دور نکنید که دوره باروری در زنان بسیار کوتاه و در حد چند روز در ماه است. برای افزایش احتمال بارداری بهتر است دمای بدن را بررسی یا از کیت‌‌های تست تخمک‌گذاری استفاده کنید تا برای زمان برقراری رابطه جنسی برنامه‌ریزی بهتری داشته باشید.

چطور بعد از سقط جنین فورا باردار شوم؟

برای این منظور باید تاریخ دقیق تخمک‌گذاری را بدانید. برخی علایم جسمی مثل افزایش یا تغییر در قوام مایع دهانه رحم و درد تخمدان‌ می‌تواند نشان دهنده آغاز تخمک‌گذاری باشد.

کیت‌‌های تست تخمک‌گذاری به نحوی طراحی شده‌اند که‌ می‌توانند هورمون‌های مهم و موثر در تخمک‌گذاری را تشخیص دهند. وقتی نمودار در پیک خود قرار بگیرد به معنی آغاز‌‌‌ تخمک‌گذاری است. در صورتی که دمای بدن خود را نیز کنترل می‌کنید در زمان‌‌‌ تخمک‌گذاری دما در بالاترین نقطه خود قرار دارد. بهترین زمان برای اقدام به بارداری دو تا سه روز قبل از‌‌‌ تخمک‌گذاری است، هر چند شما ممکن است چند روز پس از آن هم باردار شوید.‌ می‌توان به کمک رعایت رژیمی متعادل، مصرف مکمل‌‌های پریناتال، ورزش کافی و مراقبت‌‌های روزانه از خود استرس را کنترل کرده و شانس بارداری خود را افزیش دهید.

احتمال سقط مجدد چقدر است؟

یکی از نگرانی‌‌های بعد از سقط جنین ترس از تکرار مجدد این اتفاق است. در حالی که احتمال سقط جنین در هر بارداری حدود 15 درصد است، تنها 1 درصد از خانم‌‌‌ها دچار سقط جنین مکرر‌‌ می‌‌شوند. با این حال اگر دو بار سقط جنین را تجربه کرده باشید، احتمال سقط مجدد در بارداری بعدی افزایش یافته و به حدود 28 درصد‌‌ می‌‌رسد. این احتمال سیر صعودی داشته و بعد از 3 سقط مکرر یا بیشتر به 43 درصد خواهد رسید. شاید این رقم ترسناک به نظر برسد اما خوشبختانه اکثر زنان تنها یک بار شاید دچار سقط جنین شوند و یک بار سقط احتمال سقط مجدد را افزایش نمی‌دهد.

 چه زمان باید به متخصص زنان مراجعه کرد؟

اگر‌ می‌دانید که دچار سقط شده‌اید بهتر است هر چه سریع‌تر به متخصص زنان مراجعه کنید تا با معاینه دقیق اگر بافتی در بدن‌تان باقی مانده آن را خارج کند و اگر عفونتی وجود دارد سریع‌تر درمان شود. اگر سقط جنین در مراحل ابتدایی باشد پزشک استراحت در خانه را پیشنهاد‌ می‌دهد اما اگر سن حاملگی بالا باشد و مرده‌زایی داشته باشید باید در بیمارستان بستری شوید. بعد از سقط جنین بهتر است با یک مشاور و روان درمانگر نیز صحبت کنید تا با حمایت عاطفی از شما هرگونه اضطراب و نگرانی در مورد سقط مجدد از بین برود.

اگر تجربه بیش از یک سقط را داشته‌اید نیز بهتر است با متخصص در مورد علل احتمالی آن صحبت کنید. در برخی موارد معاینه و بررسی جسمی و آزمایشات هورمونی لازم است.

اگر به تازگی دچار سقط شده‌اید بهتر است کمی به خود فرصت دهید تا از نظر جسمی و روانی بهبودی یابید. گرچه از نظر تئوری دلیلی برای منتظر ماندن برای بارداری مجدد وجود ندارد اما بهتر است قبل از امتحان دوباره و اقدام به بارداری از نظر سلامت جسمی و روانی ارزیابی شوید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا