دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

رابطه کیست تخمدان و نازایی

کیست محفظه‌ای بسته و کیسه‌ مانند است که غشای مجزایی در مقایسه با بافت اطرافش دارد و می‌تواند حاوی مایع یا مواد نیمه ‌جامد باشد. کیست‌های تخمدانی نیز ساک‌ها یا کیسه‌هایی حاوی مایع درون یا روی تخمدان هستند. انواع مختلفی از کیست‌های تخمدان وجود دارد که شایع‌ترین آنها کیست‌های فولیکولی است که حاوی تخمک هستند. کیست‌های تخمدان دو نوع ساده و مرکب دارند. کیست‌های ساده با رشد قسمتی از تخمدان و تجمع مایع داخل آن مشخص می‌شوند. اندازه آنها معمولا بالای 2 سانتی‌متر است و گاهی با فولیکول تخمک که اندازه‌اش در زمان تخمک‌گذاری به چندین میلی‌متر هم می‌رسد، اشتباه می‌شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

علائم داشتن کیست تخمدان چیست؟

در بیشتر موارد علائم کیست تخمدان مشخص نیست. اما اگر خیلی بزرگ شود یا پاره شود یا جریان خون ورودی به تخمدان را مسدود کند، علائم زیر مشاهده می شود:

  • تکرر ادرار
  • خستگی شدید
  • تغییر چرخه پریودی و شدت و نظم آن
  • دشوار بودن خالی کردن شکم
  • مشکل هضم نادرست غذا
  • حساس نفخ یا پر بودن

 

چه نوع کیستی باعث ناباروری می شود؟

ممکن است کیست تخمدان و باروری دغدغه بسیاری از خانم ها باشد. به طور کلی امکان بارداری با وجود کیست تخمدان وجود دارد اما برخی از کیست های تخمدان می توانند احتمال کاهش قدرت باروری را به همراه داشته باشد. اما بروز چنین عارضه ای به نوع کیست تخمدان بستگی خواهد داشت.

کیست های تخمدان که می تواند بر قدرت باروری تاثیر بگذارد عبارت است از:

 

آندومتریوما (Endometriomas)

آندومتریوما کیست هایی هستند که در نتیجه آندومتریوز ایجاد می شوند. در بیماری آندومتریوز بافت نرمال دیواره رحم که آندومتریوم نام دارد به خارج از رحم رشد می کند. این گونه کیست های تخمدانی با احتمال بروز مشکلاتی در باروری ارتباط دارند.

 

کیست های تخمدان ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک بیماری است که مشخصه آن ایجاد تعداد زیادی کیست های کوچک در تخمدان ها می باشد. ابتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک عوارضی مانند پریودهای نامنظم و افزایش میزان برخی هورمون ها را در بدن به همراه دارد. سندرم تخمدان پلی کیستیک می تواند منجر به بروز اختلال در تخمک گذاری شود. اختلال در تخمک گذاری نیز می تواند مشکلاتی را در باروری به همراه داشته باشد.کیست های زیر در صورتی که اندازه بزرگی نداشته باشند اختلالی در باروری ایجاد نمی کنند:

 

کیست های فانکشنال

کیست های فانکشنال یا کیست ها کورپوس لوتئوم یا جسم زرد از جمله متداول ترین کیست ها می باشند. کیست های فانکشنال در نتیجه چرخه های نرمال قاعدگی ایجاد می شوند و در ایجاد ناباروری دخالت ندارند.

 

سیست آدنوما (Cystadenomas)

سیست آدنوما توده هایی در تخمدان هستند که از سطح تخمدان منشا می گیرند. سیست آدنوما به درمان نیاز دارد اما بر باروری تاثیری نمی گذارد.

 

درموئید

درموئیدها کیست های جامدی هستند که دارای بافتی مانند مو، پوست و یا حتی دندان می باشند. کیست های درموئید ارتباطی با ناباروری ندارند.

 

به طور کلی باید بدانید بارداری با وجود کیست تخمدان ممکن است. اگر به کیست تخمدان مبتلا هستید و نگرانی هایی را در مورد باردار شدن خود دارید باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید. پزشک انتخاب های درمانی را پیش روی شما قرار خواهد داد که می تواند شانس باردار شدن را افزایش دهد.

 

ویژگی های کیست بارداری

همانطور که می دانید همه خانم های باردار دارای کیست جسم زرد هستند که اکثر کوچکتر از ۵ سانتی متر است. در برخی موارد اندازه این کیست ها به بیش از ۵ سانتی متر می رسد که بیش از ۱۲ هفته از بارداری عمر می کنند. کیست های تخمدان در دوره بارداری به شرح زیر دسته بندی می شوند.

اندازه: کمتر از ۵ سانتی متر، بین ۵ تا ۱۰ سانتی متر، بیش از ۱۰ سانتی متر

ساده: مانند بادکنکی پر آب

پیچیده: مانند بادکنکی پر آب که بادکنکی دیگر درون آن قرار دارد یا با یک حد فاصل مشخص به یکدیگر چسبیده اند.

پیچیده با محتویات جامد: مانند کیست پیچیده اما با حد فاصلی پهن تر، چندین بادکنک درون هم و برآمدگی هایی در دیواره آن.

سن کیست

سه ماهه اول بارداری (کمتر از ۱۳ هفته)

سه ماهه دوم قبل از کامل شدن جنین (بین ۱۳ تا ۲۲ هفته)، سه ماهه دوم پس از کامل شدن جنین (بین ۲۲ تا ۲۶ هفته)

سه ماهه سوم (پس از ۲۶ هفته(

 

علائم:

معمولا بدون علائم و بدون درد به طوری که مادر از وجود کیست بی اطلاع است.

به همراه علائم و درد. در اوایل بارداری، مادر احساس و علائم خاصی دارد که ممکن است در برخی مواقع علت درد کیست تخمدان به وضوح تشخیص داده نشود و با علائم بارداری اشتباه گرفته شود.

 

 

چه موقع کیست های بارداری خطرناک می شوند؟

کیست های تخمدان در اوایل بارداری بسیار شایع هستند و معمولا مانند اکثر کیست های تخمدان بی خطرند.

با این حال رشد مداوم کیست ها می تواند خطرات زیادی را مانند پیچ خوردن، مشکلات زایمان و پاره شدن کیست تخمدان در بارداری به همراه داشته باشد. این یکی از هزاران دلیلی است که زنان باید در طول عمر خود خصوصا در دوران حاملگی تحت مراقبت متخصص زنان و زایمان باشند. در صورتی که مادر دچار سندروم تخمدان پلی کیستیک باشد، خطر ابتلا به دیابت بارداری، فشار خون بارداری، سقط جنین یا زایمان زودرس در وی افزایش می یابد.

با متخصص زنان و زایمان درباره ی گزینه های درمانی و خطرات کیست در بارداری مشورت کنید. وی به شما بهترین گزینه درمانی را برای داشتن بارداری سالم و ایمن پیشنهاد خواهد کرد.

 

برچسب ها بارداری
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا