دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

همه چیز درباره ویروس زیکا

ویروس زیکا این روزها تبدیل به کابوس مردم آمریکا شده است . بیماری کشنده ای که از طریق یک حشره میلیون ها تن را تهدید می کند.
کارشناسان امور بهداشت اعلام کردند که شیوع ویروس زیکا در قاره امریکا تا حدی جدی گرفته شده است که برخی کشورها از زنان خواسته اند از بارداری تا سال 2018 جلوگیری کنند، اما این ویروس در واقعیت امر چه اندازه خطرناک و کشنده است؟
 آنچه این روزها در مورد ویروس "زیکا" می خوانید، ممکن است چنین برداشت کنید که این ویروس در ردیف امراضی مانند ایبولا و کمی پایین تر از "اچ آی وی" یا ویروس عامل ایدز قرار داشته و از «ویروس های خطرناک کشنده».


ویروس زیکا(Zika) چیست ؟

یک بیماری عفونی جدید است ,از طریق پشه (آدئیس) انتقال میابد این پشه می تواند در آب های راکد و یا استخری از آب تخم گذاری کند و معمولا در طول روز افراد را نیش می زند.


راههای انتقال بیماری:

بر اساس شواهد جدید موجود اغلب موارد ابتلا به ویروس زیکا از طریق نیش پشه منتقل می شود و انتقال از طریق تماس جنسی به ندرت اتفاق می افتد . توصیه می شود زنان باردار از تماس با مایع انزال افرادی که اخیرا از مسافرت کشورهای گرمسیر و حاره ای آمریکا باز می گردند خودداری کنند . بر اساس دستور العمل های مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها توصیه می شود مردانی که از مناطق آلوده به ویروس باز می گردند حتما از کاندوم به مدت 28 روز استفاده کنند .


ویروس زیکا در بارداری:

ویروس زیکا در نوزادان موجب بروز عارضه مادرزادی میکروسفالی می‌شود که در نتیجه آن سر و مغز نوزادان رشد طبیعی خود را نخواهد داشت. همچنین از دیگر مشکلات ، میتوان به مشکلات چشمی اشاره کرد که مربوط به زیکا است نه اختلال ژنیتیک مادرزادی میکروسفالی.


علائم و نشانه های بالینی ویروس زیکا:

علائم شامل: تب و بثورات پوستی و التهاب مفصل به همراه قرمزی چشم می باشد . معمولا افراد آلوده نیاز به بستری شدن در بیمارستان ندارند.


تشخیص بیماری:

در حال حاضر تست های تشخیصی به صورت گسترده به منظور شناسایی ویروس زیکا وجود ندارد. برای شناسایی ویروس زیکا بهتر است که نمونه های خونی و بافتی از هفته اول عفونت به آزمایشگاه های مرجع فرستاده شود تا از طریق تست های مولکولی نظیر PCR شناسایی شود.


درصورت سفر مادران باردار به مناطق الوده:

مشاوره با پزشک مربوطه به همراه انجام تست خونی و عکس برداری برای خانم های باردار توصیه می شود. زنانی که قصد حامله شدن ندارند و به کشورهای آلوده سفر می کنند در ارتباطات جنسی خود حتما از کاندوم استفاده نمایند.



آیا درمانی برای ویروس زیکا وجود دارد ؟

خیر درمان قطعی برای ویروس زیکا وجود ندارد . در حال حاضر استراحت و تغذیه مناسب مادر به همراه اقدامات حمایتی توصیه می شود.


واکسنی برای ویروس زیکا وجود دارد ؟

هنوز هیچ واکسن مناسبی برای مقابله با ویروس زیکا وجود ندارد. اما تلاش ها برای تولید واکسن مناسب آغاز شده است .به تاخیر انداختن مسافرت های غیر ضروری به کشورهای آلوده به ویروس بهترین راه مقابله با ویروس زیکا می باشد.

برچسب ها جنین
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا