دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

شایع‌ترین علائم ابتلا به سرطان تخمدان

شایع‌ترین علائم ابتلا به سرطان تخمدان

سرطان تخمدان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها بین بانوان است که در هر سنی دیده می‌شود و بیشترین آمار مرگ و میر ناشی از سرطان بانوان را به خود اختصاص داده است.

به دلیل اینکه تخمدان در لگن استخوانی قرار دارد تا زمانی که تومور رشد نکند نمی‌توان به وجود سرطان تخمدان پی برد.

البته از طریق انجام آزمایش و چکاپ‌های سالیانه می‌توان از ابتلای افراد به این عارضه با خبر شد.

در اکثر مواقع علائم خاصی را نمی‌توان برای این بیماری در نظر گرفت و تنها از طریق انجام چکاپ‌های سالانه یا سونوگرافی می‌توان به وجود این سرطان پی برد.

سرطان تخمدان در سنین مختلف از جمله دوره نوجوانی، بعد از یائسگی، و بین سنین ۱۵ تا ۴۵ سالگی دیده می‌شود.

افرادی که در دوره نوجوانی به سرطان تخمدان مبتلا می‌شوند معمولا با علائمی از قبیل احساس سنگین شدن در زیر شکم، درد دل، بزرگ شدن شکم، تکرر ادرار به دلیل فشاری که توده بر مثانه وارد می‌کند،  یبوست و دیگر علائم گوارشی مواجه می شوند. اما در سن بعد از یائسگی خون ریزی‌های مکرر و زیاد می‌تواند از علائم هشدار دهنده ابتلا به این بیماری باشد. بنابراین انجام چکا‌پ‌های سالانه و یا  ۶ ماه یک بار برای بانوان ضروری است.

بطور کلی علائمی که برای این بیماری می‌توان در نظر گرفت درد در ناحیه لگن، تکرر ادرار، کاهش وزن، بی اشتهایی و کم خونی است.

عواملی مانند وراثت، جراحی‌های تناسلی، تعداد بارداری و سن از عوامل ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

بعد از تشخیص سرطان تخمدان و انجام آزمایش‌های لازم با توجه به مرحله‌ای که بیماری در آن قرار دارد با استفاده از جراحی و در نهایت شیمی درمانی رشد و پیشرفت بیماری متوقف می‌شود، اما باید توجه داشت که بیمار باید تا مدتی تحت درمان و مراقبت‌ قرار گیرد

 

شما می توانید به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید یا اگر وقت مراجعه به پزشک را ندارید یا دسترسی به یک پزشک متخصص زنان و زایمان خوب برای شما سخت است، پیشنهاد می‌کنیم با استفاده از سامانه پزشکی از راه دور تله ویزیت به صورت آنلاین  با دکتر نعمت اللهی متخصص زنان و زایمان به صورت متنی ارتباط برقرار کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا