دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

لیزر زخم دهانه رحم

به طور کلی، دهانه رحم التهاب اغلب به دلیل عفونت است، اما گاهی اوقات ممکن است پس از تحریک یا ضربه رخ دهد.
بیش از نیمی از زنان در مقطعی از زندگی خود به این بیماری مبتلا می‌شوند. هر زنی که از نظر جنسی فعال است، صرف نظر از سن، کاندید مناسبی برای زخم دهانه رحم است.
اکثر زنان مبتلا به درد کشاله ران و ترشحات واژن ممکن است به تنهایی یا همراه با بیماری دیگری دچار زخم دهانه رحم شوند.
مشکوک شدن به خود زخم دهانه رحم برای فرد مشکل است زیرا علائم آن مشابه بسیاری از بیماری‌های دیگر است و شکایت خاصی ایجاد نمی‌کند. معمولاً با معاینه زنان که به دلیل دیگری انجام می‌شود متوجه آن می‌شود.

علائم

اولین علامت زخم دهانه رحم، ترشحات واژن است که در دوره بعد از پایان قاعدگی ایجاد می‌شود. علائم دیگر ممکن است شامل درد در کشاله ران، خونریزی غیرطبیعی واژن، خارش، سوزش واژن، درد در حین مقاربت (دیسپارونیخونریزی پس از مقاربت، سوزش در هنگام ادرار و کمردرد باشد.
 
سرویسیت طولانی‌مدت و درمان نشده ناشی از زخم‌های دهانه رحم می‌تواند ساختار مخاط (ترشح دهانه رحم) را بدتر کند و ورود اسپرم به کانال دهانه رحم را مختل کند و در نتیجه منجر به نازایی شود. و برای این منظور اولین قدم در درمان نازایی رفع عفونت های دهانه رحم و واژن است زیرا یکی از علل نازایی، مشکلات دهانه رحم است. 
حتی اگر زنی با زخم دهانه رحم باردار شود، خطر سقط جنین و زایمان زودرس وجود دارد. علاوه بر این، عفونت‌های ریه و چشم پس از زایمان در نوزادانی که از چنین مادرانی متولد می‌شوند، شایع‌تر است.

تشخیص

شایع‌ترین مشکلات در دهانه رحم؛ زخم دهانه رحم و "اکتروپیون" دهانه رحم مواردی هستند که محل ارتباط اپیتلیوم داخلی دهانه رحم و اپیتلیوم خارجی دهانه رحم آسیب می‌بیند و سرویسیت، یعنی التهاب دهانه رحم، در نتیجه مکانیسم‌های دفاعی بدن که به طور معمول عمل نمی‌کند، ایجاد می‌شود.

هنگامی که در هر بافتی آسیب، تحریک یا عفونت وجود دارد، گلبول‌های سفید، یعنی گلبول‌های سفید خون به آن ناحیه مهاجرت می‌کنند و جریان خون در این ناحیه افزایش می‌یابد. هنگامی که این اتفاق در دهانه رحم رخ می‌دهد، دهانه رحم معمولاً صورتی روشن قرمز و متورم می‌شود. این می‌تواند به عنوان یک زخم در معاینه دیده شود.
اگرچه تشخیص زخم دهانه رحم (سرویسیت) معمولاً با معاینه زنان انجام می‌شود، اما ممکن است برای اطمینان از تشخیص و تشخیص قطعی، آزمایش‌های اضافی لازم باشد.
 
تشخیص ضایعات روی دهانه رحم بسیار مهم است. در حقیقت، گاهی اوقات سرطان دهانه رحم را می‌توان با زخم‌های دهانه رحم اشتباه گرفت، به خصوص در مراحل اولیه.
 

آزمایشات مورد استفاده در تشخیص زخم دهانه رحم

پاپ اسمیر:

برای غربالگری عفونت دهانه رحم و سرطان زودرس دهانه رحم استفاده می‌شود.
پاپ اسمیر یک آزمایش بسیار ساده و در عین حال مهم است که هر زنی باید سالی یک بار انجام دهد. در حین معاینه شامل مراحل گرفتن سواب از ترشح دهانه رحم با برس نازک و پخش آن بر روی لیوان و انجام معاینه پاتولوژیک می‌باشد. این یک روش بدون درد و ساده است.

بیوپسی

اگر دهانه رحم به شدت غیرطبیعی به نظر می‌رسد، بیوپسی دهانه رحم (برداشتن قطعه) می‌تواند از مناطق مشکوک تحت بی‌حسی موضعی انجام شود.

کولپوسکوپی

معاینه دهانه رحم و واژن در زیر نور با کمک یک ابزار نوری شبیه به ذره بین است.
برای اینکه نواحی مشکوک را راحت‌تر آشکار کنند، دهانه رحم قبل از کولپوسکوپی با تعدادی مواد شیمیایی پاک می‌شود و سپس رنگ می‌شود. محل بیوپسی با توجه به تفاوت احتباس رنگ بافت تعیین می شود.
با کولپوسکوپی، ساختار مویرگ‌های دهانه رحم نیز بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که آیا عروق غیر طبیعی وجود دارد یا خیر. این تغییرات عروقی در تشخیص دهانه رحم و بیماری‌های بدخیم مهم هستند.

درمان زخم دهانه رحم (سرویسیت) با لیزر

اگر وضعیت دهانه رحم طولانی شود یا علیرغم درمان علت زمینه‌ای، پسرفتی نداشته باشد، می‌توان با انجام برخی مداخلات جراحی با لیزر سلول‌های غیرطبیعی این ناحیه را از بین برد.
 

متداول‌ترین روش‌ درمان‌، لیزر است.

هدف : از بین بردن بافت التهابی
لیزر متداول‌ترین و بهترین روش درمان زخم دهانه رحم است. نور با عبور انرژی نورانی از نوک یک کاوشگر قلمی شکل تولید می‌شود.
ممکن است در طول عمل درد خفیفی وجود داشته باشد که چند دقیقه طول می‌کشد. اگر توسط دستان مجرب انجام نشود، بافت اسکار ایجاد شده پس از کوتر ممکن است باعث انسداد کانال دهانه رحم شود.
 
* به مدت 1 هفته پس از انجام لیزر باید از ایجاد رابطه اجتناب شود
 
در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا