دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علل قاعدگی دیررس و ارتباط آن با بارداری

اگر عادت ماهیانه تان چند روز است که به تاخیر افتاده به این معنی نیست که باردارید.

پریود دیررس،‌ زمانی رخ می دهد که چرخه قاعدگی یک زن، آنطور که انتظار می رفت، شروع نشده و یک چرخه قاعدگی، بین ۲۴ تا ۳۸ روز طول بکشد. وقتی پریود یک زن ۷ روز تأخیر داشته باشد، در واقع، ممکن است باردار شده باشد، اگرچه علل دیگری نیز ممکن است باعث تاخیر یا از دست رفتن کامل یک دوره قاعدگی‌ شوند.

بارداری زمانی اتفاق می افتد که تخمک توسط اسپرم بارور شود. اما بارداری تنها دلیل از دست دادن یا دیر رسیدن یک چرخه قاعدگی یا پریود نیست. برخی از علل احتمالی دیگر تاخیر قاعدگی، عبارت اند از:

  • بیماری
  • شیر دادن
  • مصرف مواد مخدر
  • فشار روانی و استرس
  • کاهش یا افزایش شدید وزن
  • تغییر در برنامه خواب (شیفت کاری، مسافرت و غیره)

آزمایشات بارداری خانگی ادرار شما را از نظر وجود هورمونی به نام گنادوتروپین جفتی انسانhCG بررسی می کند که فقط در زمان بارداری وجود دارد. بدن در زمان لانه گزینی شروع به ساخت hCG می کند و بسیاری از تست های بارداری خانگی می توانند hCG را در روز پریود مورد انتظار شما تشخیص دهند.

با این حال، پاسخ منفی کاذب در چند روز اول پس از قاعدگی معمول است. مقدار hCG در بدن شما در اوایل بارداری روزانه افزایش می یابد. اگر خیلی زود آزمایش دهید، ممکن است hCG کافی برای آزمایش مثبت وجود نداشته باشد. آزمایش یک هفته پس از عقب افتادن قاعدگی به احتمال زیاد نتایج دقیقی به شما می دهد.

اگر دو بار تست بارداری خانگی شما منفی بود و هنوز فکر می کنید باردار هستید، با پزشک خود مشورت کنید. آنها می توانند آزمایش خونی را بخواهند که به دنبال همان هورمون باشد اما بتواند آن را در اوایل بارداری تشخیص دهد. آزمایش خون می تواند نتایج دقیقی را 6 تا 8 روز پس از تخمک گذاری نشان دهد.

اگر تست‌ های بارداری شما منفی شد اما هنوز پریود نشده‌ اید، با پزشک خود صحبت کنید تا مشخص شود که علت آن چیست و آیا آزمایش‌ های اضافی یا درمان لازم است یا خیر. اگر می‌ خواهید باردار شوید، پزشک می‌ تواند آزمایش‌های اضافی انجام دهد یا پیشنهادات دیگری ارائه دهد.

 

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا