دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چقدر طول می کشد تا باردار شویم؟

به طور کلی، مدت زمان بارداری در هر زنی نامحدود است و هیچ کس نمی‌تواند تاریخی را برای شما تعیین کند. زیرا همه چیز به شانس و احتمال بستگی دارد. در یک زوج سالم، میزان باردار شدن و بردن یک نوزاد سالم به خانه بین 12 تا 15 درصد است، حتی در رابطه جنسی همزمان با زمان تخمک‌گذاری. در حالی که نرخ زوج‌هایی که در ماه اول می‌توانند به بارداری برسند حدود 15 درصد است، این احتمال در ماه سوم به 50 درصد، در ماه ششم به 80 درصد و در پایان یک سال به 85 درصد افزایش می‌یابد. در پایان یک سال از هر 100 زوج به طور متوسط ​​15 زوج باردار نمی‌شوند و بررسی‌های بیشتری برای بررسی وجود مشکل باروری در این زوج‌ها لازم است. بنابراین زمانی که تصمیم به باردار شدن می‌گیرید، هنگام برنامه‌ریزی برای بچه دار شدن باید صبور باشید. اگر 12 ماه زیر 35 سال دارید و اگر 6 ماه بالای 35 سال دارید اگر بعد از تلاش، موفق به بارداری نشدید باید با پزشک متخصص زنان مشورت کنید.

اگر با وجود 12 ماه رابطه جنسی محافظت نشده امکان بارداری وجود ندارد، حتماً باید با پزشک متخصص مشورت شود. این دوره برای خانم‌های بالای 35 سال و یا دارای مشکلاتی مانند نامنظمی قاعدگی همزمان، عفونت قبلی و جراحی 6 ماه است. مخصوصاً در کشور ما از آنجایی که خانم‌ها عادت معاینه معمولی ندارند معمولاً فقط در هنگام زایمان به متخصص زنان مراجعه می‌کنند.

در این مورد، ممکن است مشکلاتی که ممکن است مانع لقاح شوند نادیده گرفته شوند، یا اگر بارداری قبل از درک مشکلاتی که ممکن است باعث ایجاد مشکلات در بارداری شود، تصور شود، یک بارداری پرخطر ممکن است زندگی مادر و جنین را تهدید کند. بنابراین معاینه منظم برای همه خانمها بسیار مهم است.

دوره تخمک گذاری شما، یعنی دوره ای که احتمال بارداری شما زیاد است، به طور متوسط ​​4-5 روز در ماه است. زمانی که تخمک گذاری اتفاق می‌افتد، سلول تخمک تنها به مدت 24 ساعت زنده می‌ماند. در این چرخه 24 ساعته، اسپرم و تخمک باید به هم برسند. از آنجایی که سلول اسپرم تا 72 ساعت زنده می‌ماند، می‌تواند برای سلول تخمک در لوله‌های زن صبر کند. پس از محاسبه این مدت، برخی از متخصصان ممکن است در این دوره رابطه جنسی یک روز در میان را توصیه کنند، در حالی که برخی دیگر ممکن است انجام آمیزش را یک روز در میان یا با فاصله 3 روز توصیه کنند. نکته مهم این است که حداقل یک رابطه جنسی با این دوره 4-5 روزه همزمان باشد.

آیا بیدار نشدن بلافاصله بعد از رابطه جنسی و مدتی دراز کشیدن احتمال بارداری من را افزایش می‌دهد؟

اعتقاد بر این است که عدم ایستادن بلافاصله پس از رابطه جنسی، اما دراز کشیدن برای مدتی به پشت یا حتی قرار دادن یک بالش زیر باسن، شانس بارداری را افزایش می‌دهد. دلیل این امر اضطراب ناشی از رفلکس قسمت زیادی از مایع منی در اثر ایستادن فوری است.

هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که ثابت کند خوابیدن به پشت برای مدتی بعد از رابطه جنسی احتمال باردار شدن را افزایش می‌دهد. پس از انزال، بخش بسیار زیادی از میلیون‌ها اسپرم با چسبیدن به ترشحات دهانه رحم زنده می‌مانند.

با حرکت با دم خود، این تعداد زیاد اسپرم انزال می‌کند و پس از تماس با ترشحات واژن، توسط مکانیسم‌های مولکولی زیادی به سمت رحم پیش می‌رود.

کدام موقعیت جنسی شانس من را برای باردار شدن افزایش می‌دهد؟ آیا ارگاسم تاثیری دارد؟

هیچ موقعیت علمی اثبات شده‌ای وجود ندارد که احتمال بارداری را افزایش دهد. و هیچ یک از آنها بر دیگری برتری ندارد. دلیل این امر این است که واژن به صورت عمودی قرار نمی‌گیرد، بلکه در جهت افقی، مایل قرار دارد که می‌تواند تحت تأثیر جاذبه قرار گیرد و اسپرم‌ها با نگه داشتن ترشحات دهانه رحم با دم خود حرکت می‌کنند. به همین ترتیب، این واقعیت که یک زن به ارگاسم می‌رسد، با تحقیقات علمی هیچ صحت ثابت شده‌ای ندارد. همچنین ارگاسم زن برای لقاح لازم نیست. نکته جالب دیگر این است که بدون رابطه جنسی، این گونه انقباضات رحمی در زنان در دوران تخمک‌گذاری خود به خود اتفاق می‌افتد.

تنها عاملی که از نظر علمی ثابت شده و مهم‌ترین عاملی است که شانس باروری شما را افزایش می‌دهد، داشتن رابطه جنسی در زمان مناسب، یعنی با محاسبه زمان تخمک‌گذاری است. و چکاپ ایده آل سلامت زنان با مراجعه دختران جوان به متخصص زنان و زایمان حداقل یک بار قبل از ازدواج شروع می‌شود (چون هنوز رابطه‌ای وجود ندارد، فقط سونوگرافی شکم برای دختران جوان انجام می‌شود.) پس از آن، اگر زوج در هنگام ازدواج معاینه شوند، بلافاصله می‌توان فهمید که آیا مشکلی برای جلوگیری از بارداری و مشاوره تنظیم خانواده وجود دارد یا خیر. هنگامی که تصمیم به بارداری در یک زوج محافظت شده گرفته می‌شود، معاینه قبل از بارداری برای سلامت عمومی بسیار مهم است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا