دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک‌گذاری

قبل از پرداختن به موضوع روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک ‌گذاری لازم است بدانید تخمک گذاری به آزاد شدن تخمک رسیده بالغ از یکی از تخمدان‌ها گفته می‌شود. در هر ماه یک بار تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد. توانایی باروری بدن خانم در حوالی تخمک‌گذاری به شدت افزایش می‌یابد. زمان تخمک‌گذاری بعد از پریود شما می‌باشد. اما در هر خانم براساس مدت سیکل قاعدگی او زمان تخمک‌گذاری متغیر می‌باشد.

تخمک گذاری معمولا در اواسط سیکل قاعدگی اتفاق می‌افتد. یعنی در یک سیکل قاعدگی که ۲۸ روز است، تخمک گذاری در روز ۱۴ام سیکل رخ می‌دهد. اما همه بانوان سیکل قاعدگی ۲۸ روزه ندارند. سیکل‌های قاعدگی بین ۲۳ تا ۳۵ روز متغیر هستند. برخی از بانوان نیز همیشه سیکل منظم ندارند و بین ۲۱ تا ۴۰ روز سیکل قاعدگی‌شان به طول می‌انجامد

علائم و نشانه‌های زمان دقیق تخمک گذاری

  • کاهش دمای پایه بدن و سپس افزایش آن بلافاصله پس از تخمک گذاری
  • افزایش ترشحات واژینال. علاوه بر این شکل ترشحات شبیه به سفیده تخم‌مرغ خواهد شد که به این اصطلاحا ترشحات تخمک گذاری گفته می‌شود.
  • نرم شدن دهانه رحم
  • درد زیرشکم به ویژه در یک طرف
  • افزایش میل جنسی
  • داشتن لکه‌بینی در حد بسیار کم
  • تورم ملایم واژن یا آلت تناسلی

 

روش‌های پیش‌بینی زمان دقیق تخمک‌گذاری

استفاده از روش تقویم

ساده‌ترین روش برای محاسبۀ زمان تخمک‌گذاری، بر اساس شمارش روزهای مانده تا شروع دورۀ عادت ماهانۀ بعدی است. درصورتی‌که عادت ماهانۀ منظمی دارید، می‌توانید با پیش‌بینی زمان شروع عادت ماهانۀ بعدی خود، زمان حدودی تخمک‌گذاری را مشخص کنیدبرای این کار، ابتدا باید زمان احتمالی عادت ماهانۀ بعدی خود را بدانید که در اپ های تنظیم قاعدگی می‌توانید به راحتی این تاریخ را به صورت خودکار در تقویم اپلیکیشن خود ببینید.

 

استفاده از کیت تشخیص تخمک‌گذاری

یکی از دقیق‌ترین روش‌ها برای پیش‌بینی زمان تخمک‌گذاری، سنجش سطح هورمون با استفاده از کیت پیش‌بینی تخمک‌گذاری است. با استفاده از این کیت که طریقۀ مصرف آن مانند تست تشخیص بارداری است، می‌توانید یک یا دو روز قبل از تخمک‌گذاری، زمان دقیق تخمک‌گذاری را مشخص و بر اساس آن رابطۀ جنسی خود را زمان‌بندی کنید. این کیت در واقع میزان هورمون LH را در ادرار به شما نشان می‌دهد. این هورمون نقش اساسی در تحریک تخمک‌گذاری و آزاد شدن تخمک دارد. وجود سطح مشخصی از این هورمون نشان می‌دهد که زمان تخمک‌گذاری نزدیک استبرای تعیین تخمک‌گذاری باید تست را قبل از زمان احتمالی شروع تخمک‌گذاری استفاده کنید.

با توجه به طول دورۀ عادت ماهانه، معمولاً در بروشور داخل کیت‌ها زمان مناسب برای شروع استفاده نوشته شده است. به عنوان مثال برای یک دورۀ ۲۸ روزه باید تست را از روز ۱۱ بعد از شروع عادت ماهانۀ خود آغاز کنید. این تست را تا زمان مثبت شدن نتیجه، هر روز تکرار کنید. برخی از متخصصان زنان توصیه می‌کنند برای گرفتن نتیجۀ مطلوب و دقیق‌تر، از کیت تشخیص زمان تخمک‌گذاری در میانۀ روز استفاده کنید. درصورتی‌که مطابق بروشور، نتیجۀ تست مثبت شود، تخمک‌گذاری معمولاً ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد انجام خواهد شد و بهتر است در این مدت نزدیکی جنسی داشته باشید تا در زمان تخمک‌گذاری، اسپرم کافی در رحم موجود باشد. این کیت‌ها را می‌توان بدون نسخه از داروخانه‌ها تهیه کرد

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا