دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علت های خونریزی شدید در زمان پریود

منوراژی اصطلاح پزشکی برای دوره های پریود شدید یا سنگین با خونریزی غیر طبیعی سنگین و طولانی مدت است. اگرچه خونریزی شدید پریودی یک نگرانی شایع در بین خانم ها است، اما پریودی اکثر آنها به اندازه ای شدید نیست که منوراژی در نظر گرفته شود.در برخی موارد ، علت خونریزی شدید پریود شدید یا سنگین مشخص نیست، اما برخی بیماری ها ممکن است باعث منوراژی شود. علل شایع عبارتند از:

- عدم تعادل هورمونی

در یک چرخه پریودی طبیعی، تعادل بین هورمونهای استروژن و پروژسترون باعث تنظیم تشکیل پوشش رحم (آندومتر) که در دوران پریودی فرو می ریزد، می شود. اگر عدم تعادل هورمونی رخ دهد ، آندومتر به مقدار زیاد رشد می کند و سرانجام از طریق خونریزی شدید پریودی فرو می ریزد. برخی بیماری ها باعث عدم تعادل هورمونی می شوند از جمله سندرم تخمدان پلی کیستیک، چاقی ، مقاومت به انسولین و مشکلات تیروئید.

 

- اختلال عملکرد تخمدان ها

اگر تخمدان های شما یک تخمک (تخمک گذاری) در طی چرخه پریودی (تخمک گذاری) آزاد نکنند، بدن هورمون پروژسترون تولید نمی کند. این مسئله منجر به عدم تعادل هورمونی و پریودی سنگین می شود.

 

- فیبروئید رحم

این تومورهای غیر سرطانی (خوش خیم) رحم در سالهای باروری شما ظاهر می شود. فیبروم رحم منجر به خونریزی سنگین تر یا طولانی تر می شود.

 

- پولیپ

رشد بافت های کوچک و خوش خیم روی پوشش رحم (پولیپ رحم) باعث پریود شدید یا سنگین یا طولانی مدت می شود.

 

- آدنومیوز

این وضعیت زمانی اتفاق می افتد که غدد از آندومتر در عضله رحم به سمت دیواره رحم کشیده می شود و اغلب باعث پریودی سنگین و دردناک می شود.

 

- دستگاه داخل رحمی (IUD)

منوراژی یک اثر جانبی ناشی از استفاده از یک دستگاه داخل رحمی غیر هورمونی برای کنترل بارداری است.

 

- عوارض بارداری

یک پریودی سنگین و دیررس ممکن است ناشی از سقط جنین باشد. یکی دیگر از دلایل خونریزی شدید در دوران بارداری محل نامناسب جفت مانند پایین افتادگی جفت یا جفت سرراهی است.

 

- سرطان

سرطان رحم و سرطان دهانه رحم می تواند باعث خونریزی بیش از حد در پریودی شود؛ به خصوص اگر یائسه هستید یا در گذشته تست پاپ غیر طبیعی داشته اید.

 

- اختلالات خونریزی ارثی

برخی از اختلالات خونریزی ، مانند بیماری فون ویلبراند، بیماری که در آن یک عامل مهم لخته شدن خون کم می باشد یا ناتوان است ، می تواند باعث پریودی سنگین شود.

 

- داروها

برخی داروهای خاص، از جمله داروهای ضد التهاب، داروهای هورمونی مانند استروژن و پروژستین ها و ضد انعقادهایی مانند وارفارین (کوادمین ، جانتوهن) یا آنوکساپارین (لوونوکس) می توانند در خونریزی شدید یا طولانی مدت پریودی نقش داشته باشند.

 

- سایر بیماری ها

از جمله بیماری کبد یا کلیه می توانند باعث پریودی سنگین شوند.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.
مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا