دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا واکسن کرونا برقاعدگی تاثیر دارد؟

تاثیر واکسن کرونا بر قاعدگی می تواند برای زنانی که از اختلالات قاعدگی رنج می برند و یا نگران وضعیت باروری خود هستند، مهم باشد. اما آیا به راستی واکسن کرونا می تواند در قاعدگی تاثیری داشته باشد؟

ویروس کرونا اغلب با علائم تنفسی؛ مانند سرفه و تنگی نفس همراه است. با این حال این ویروس می‌تواند سایر قسمت‌های دیگر بدن را نیز تحت تاثیر قرار دهد. این ویروس می‌تواند بر دوره قاعدگی بانوان نیز تاثیر بگذارد.

تاکنون تحقیقات کمی در مورد تأثیر ویروس کرونا بر دوره قاعدگی انجام شده است. نتیجه تحقیقی که در سال 2020 انجام شد، نشان داد که پوشش داخلی رحم (آندومتر) در برابر عفونت ایجاد شده توسط ویروس کرونا مقاوم است زیرا این پوشش دارای سطوح پایین‌تری از ACE2 ،گیرنده‌ای که ویروس کرونا به آن متصل می‌شود، است.

اما نتایج دیگری که از این تحقیق به دست آمد نشان می‌دهد که، افراد مبتلا به ویروس کرونا شدید دچار تغییرات موقتی در حجم خون ریزی در دوران قاعدگی و طول چرخه قاعدگی شده‌اند. همچنین طبق این تحقیق برخی افراد ممکن است به دلیل ابتلا به این ویروس، پریود نشوند.

تغییرات قاعدگی بعد از واکسن کرونا چقدر طول می کشد؟

مطالعات واکسن نشان داده است که اکثر این تغییرات در چند روز اول پس از واکسیناسیون بوده و به سرعت برطرف می شود. مطابق با این امر این است که وقتی زنان تغییرات دوره ای خود را گزارش می کنند، بیشتر اوقات فقط در چرخه فوری خود هستند. چرخه های بعدی به حالت اولیه باز می گردند.

 

آیا واکسن کرونا بر باروری تاثیر دارد؟

واکسن COVID-19 هیچ خطری برای باروری ندارد. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) همچنین تصریح می کند: هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد این واکسن ها می توانند بر باروری فرد تأثیر بگذارند.

این در حالی است که ابتلا به [COVID-19] برای سلامتی طولانی مدت شما، برای باروری آینده و برای دوره شما بسیار بدتر است.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا