دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

معاینه زنان و دختران مجرد چرا انجام می شود؟

بسیاری از سرطان های جدی رحم، دهانه رحم، کیست های شکلاتی یا مشکلات تخمدان در زنان اغلب علائم مشابهی دارند. بی نظمی قاعدگی، درد لگن، مانند دردهای قاعدگی.

به همین دلیل است که بیشتر زنان به چیزی مشکوک نیستند مگر اینکه علائم به شدت شدید شود. با این حال، اکثر بیماری های زنان که قابل درمان هستند با تشخیص زودهنگام قابل درمان هستند. تشخیص زودهنگام به ویژه در انواع سرطان مانند سرطان رحم و دهانه رحم بسیار مهم است. علاوه بر این، برخی از تشکیل کیست ممکن است حتی در مراحل اولیه هیچ علامتی نداشته باشند.

موثرترین راه برای تشخیص زودهنگام این بیماری های زنان که اغلب در زنان دیده می شود و از پیشرفت آنها جلوگیری می کند و یا باعث عواقب جدی می شود، معاینه منظم زنان است.

معاینه زنان نه تنها برای تشخیص این بیماری ها در مراحل اولیه، بلکه برای داشتن سیستم تناسلی سالم بسیار مهم است. با این حال، اکثر زنان نسبت به معاینه زنان تعصب دارند. به خصوص زنانی که برای اولین بار معاینه زنان را انجام می دهند ممکن است در ترس و کنجکاوی باشند. به همین دلیل بسیاری از زنانی که علائم بیماری های زنان را دارند معاینه زنان خود را به تعویق می اندازند.

در مقاله ما سعی خواهیم کرد توضیح دهیم که چرا معاینه زنان بسیار مهم و ضروری است و چرا نباید ترسید. ما سعی خواهیم کرد اطلاعات دقیقی در مورد سوالات متداول در مورد معاینه زنان، معاینه زنان چیست، برای چه کسانی انجام می شود، هر چند وقت یکبار باید انجام شود، چگونه انجام می شود و چقدر مهم است، ارائه دهیم.

معاینه زنان چیست؟

دستگاه تناسلی زنان ساختار و نظم بسیار پیچیده ای دارد. همچنین کاملاً حساس است. بنابراین بیماری های مختلفی در زنان به خصوص در سنین باروری بسته به سیستم تولید مثلی قابل مشاهده است. ترشحات واژن، کیست های شکلاتی، بی نظمی های قاعدگی از شایع ترین بیماری های زنانه هستند که زنان با آن مواجه می شوند. زمانی که مشکلی در زمینه زنان و زایمان دارید، باید با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید. پزشک شما ممکن است به معاینه زنان نیاز داشته باشد تا اطلاعات دقیق تری در مورد شکایت شما پس از دریافت اطلاعات لازم در مورد بیماری که تجربه می کنید داشته باشد. در ساده ترین تعریف، معاینه زنان به وضعیتی گفته می شود که در آن پزشکی که معاینه را انجام می دهد، اندام های تناسلی شما را با کمک ابزاری به نام اسپکولوم معاینه می کند. 

معاینه زنان یا به عبارت دیگر معاینه واژینال باید توسط هر خانمی حداقل یک بار در سال به طور منظم انجام شود، حتی اگر هیچ نشانه ای از بیماری وجود نداشته باشد. زیرا بسیاری از بیماری های زنان که در مراحل اولیه علائمی ندارند، به ویژه انواع سرطان، به لطف این معاینات دوره ای زنان، در مراحل اولیه قابل تشخیص هستند. بنابراین، بیماری تشخیص داده شده را می توان بدون تأثیر بیشتر بر سیستم تولید مثل زن مداخله کرد.

روش های مختلفی در زنان باکره استفاده می شود زیرا از ابزاری به نام اسپکولوم در معاینه زنان استفاده می شود یا اینکه معاینه زنان با دست می تواند به غشای واژن آسیب برساند. زیرا بیماری هایی مانند ترشحات واژن، عفونت یا تشکیل کیست بیماری هایی هستند که در هر خانمی که اندام های تناسلی دارند به طور مکرر دیده می شود و باید مورد بررسی قرار گیرند. 

معاینه زنان توسط چه کسانی انجام می شود؟

معاینه زنان یکی از روش های معاینه ضروری برای تشخیص بسیاری از بیماری های زنانه است که در زنان مشاهده می شود. به همین دلیل، زنان در هر سنی می توانند در صورت لزوم تحت معاینه زنان قرار بگیرند. علاوه بر این، حتی اگر بیماری ندارید، باید حداقل سالی یک بار معاینه زنان برای کنترل روتین انجام دهید.

یکی از جالب ترین موضوعات در مورد معاینه زنان، نحوه معاینه دختران جوانی است که زندگی جنسی فعالی ندارند.موضوع. حتی اگر یک دختر جوان زندگی جنسی نداشته باشد، بیماری های زنان ممکن است رخ دهد. به همین دلیل، دختران جوان با زندگی جنسی غیر فعال ممکن است مانند زنانی که زندگی جنسی فعال دارند به معاینه زنان نیاز داشته باشند. به عنوان مثال، نامنظمی قاعدگی، ترشحات و خارش تحریک کننده واژن، دردهای شدید قاعدگی از شایع ترین بیماری های زنان و زایمان است که دختران جوان با آن مواجه هستند. در صورتی که متخصص زنان و زایمان لازم بداند، ممکن است نیاز به انجام معاینه زنان تنها با مشاهده باشد. در برخی موارد، برای به دست آوردن اطلاعات دقیق تر، ممکن است روش های کشت یا تصویربرداری اولتراسوند شکم ترجیح داده شود. اما در دختران جوانی که زندگی جنسی آنها فعال نیست، معاینه زنان به صورت دستی یا با دوره ای به نام اسپکولوم انجام نمی شود.

هر چند وقت یکبار معاینه زنان باید انجام شود؟

بر اساس تحقیقات انجام شده، تعداد زنانی که بدون هیچ گونه مشکل سلامتی به متخصص زنان و زایمان مراجعه می کنند بسیار کم است. متأسفانه اکثر زنان پس از شروع علائم تصمیم می گیرند به متخصص زنان و زایمان مراجعه کنند. اما بروز علائم در بیماری های زنان در واقع نشانه پیشرفت بیماری است. به خصوص در برخی از بیماری ها، علائم در مراحل بسیار پیشرفته بیماری ظاهر می شود. اما تنها راه پیشگیری از این وضعیت مراجعه به معاینات زنان در فواصل روتین است. معاینه زنان از نظر تشخیص زودهنگام بیماری هایی که ممکن است سلامت زن را تهدید کند بسیار مهم است. هر زن حداقل یک بار در سال یا هر 6 ماه یکبارمعاینه زنان مورد نیاز است. این معاینات دوره ای زنان باید انجام شود تا بتوان اندام های تناسلی و سلامت زن را قبل از رسیدن به سطح غیرقابل برگشت مشخص کرد.

معاینه زنان چگونه انجام می شود؟

یکی از سوالات عجیب در مورد معاینه زنان، نحوه انجام معاینه زنان است. قبل از انجام معاینه زنان، پزشک به شرح حال بیمار گوش می دهد و اطلاعات دقیقی در مورد شکایات او دارد. سپس بیمار روی میز معاینه زنان قرار می گیرد.معاینه آغاز می شود بیمار کاملاً بدون لباس از کمر به پایین، با یک پتو پوشانده شده و پاهای خود را در دو طرف میز قرار داده است. این موقعیت را پوزیشن لیتوتومی می نامند. سپس یک ابزار معاینه 2 تکه به نام اسپکولوم وارد واژن می شود. بنابراین، پزشک می تواند واژن و دهانه رحم را واضح تر ببیند. پزشک می تواند در مواقع لزوم از دهانه رحم آزمایش اسمیر بگیرد و یا در صورت وجود ترشحات واژن با کمک چوب کشت از واژن انجام دهد. تمام این روش ها کاملا بدون درد هستند.

پس از معاینه اسپکولوم، پزشک ممکن است در صورت نیاز به معاینه دستی روی آورد. این مرحله از معاینه بسیار مهم است. زیرا اندام های تناسلی کنترل می شوند. توده ها در رحم یا تخمدان ها را می توان با معاینه دستی تعیین کرد.

معاینه زنان چقدر مهم است؟

معاینه زنان از نظر حفظ سلامت زنان و تشخیص مشکل موجود بسیار مهم است. بر اساس مطالعات انجام شده یکی از شایع ترین بیماری ها در زنان سرطان دهانه رحم است و معمولاً در مراحل پایانی تشخیص داده می شود. مهم ترین دلیل تشخیص بیماری پس از پیشرفت تا کنون این است که زنان تا زمانی که علامتی نداشته باشد به معاینه زنان مراجعه نمی کنند. با این حال، هر زنی برای داشتن سیستم تناسلی سالم باید حداقل سالی یک بار به معاینه زنان مراجعه کند. این معاینات دوره ای از نظر تشخیص زودهنگام بسیاری از بیماری های زنان اهمیت زیادی دارد.

در این مقاله که برای شما آماده کرده ایم، سعی کرده ایم در مورد سوالات معاینه زنان چیست، به چه کسانی انجام می شود، هر چند وقت یک بار باید انجام شود، چگونه انجام می شود و چقدر اهمیت دارد، اطلاعات دقیقی ارائه دهیم. امیدواریم مقاله مفیدی بوده باشد.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا