دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

ساک حاملگی چیست؟

 اولین زمانی که می توان وجود ساک حاملگی را در حفره رحم با سونوگرافلی واژینال ( نه سونوگرافی شکمی ) تشخیص داد ، تقریبا پنج و نیم هفته بعد از تاریخ اولین روز آخرین قاعدگی است . بنابراین اگر از زمان معمولی قاعدگی شما یک هفته گذشته باشد و شک به حاملگی داشته باشید ، در صورت باردار بودن شما سن احتمالی حاملگی شما بین ۶-۵ هفته می باشد و بنابراین حتی اگر تست خون بارداری شما مثبت باشد ، دیده نشدن ساک حاملگی در حفره رحم در این زمان با انجام سونوگرافی از روی شکم یک امر طبیعی است و در این موارد توصیه به تکرار سونوگرافی معمولا ۳-۲ هفته بعد می شود. ساک حاملگی ساختاری است که جنین را احاطه کرده است. در واقع این ساختار نشانه بارداری است و در مراحل اولیه رشد جنین ضروری است. در صورتی که وجود نداشته باشد بارداری اتفاق نمی افتد.

ساک حاملگی در اصل یک کیسه ای است که رویان (مرحله ی پیش از جنینی) را در بر می گیرد و حاوی مایع آمنیوتیک است. قدم بعدی در سونوگرافی مشاهده ی کیسه زرده در ساک حاملگی است. کیسه زرده به عنوان تغذیه کننده ی رویان در حال رشد عمل می کند و معمولا در سنین 5 تا 6 هفته حاملگی با سونوگرافی ترانس واژینال قابل مشاهده است.اگر در حدود هفته پنجم بارداری ساک حاملگی رویت نشود، ممکن است به دلایل مختلفی باشد.

اگر ساک حاملگی در سونوگرافی واژینال در هفته 5 حاملگی دیده نشود، ممکن است یکی از شرایط زیر رخ داده باشد:

  •  برای مشاهده ساک حاملگی خیلی زود است.
  • بارداری خارج از رحم ایجاد شده است.
  •  سقط جنین رخ داده است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر شما مادر اومایی عزیز این موارد را به صورت جداگانه بررسی می کنیم:

-  برای مشاهده ساک حاملگی خیلی زود است:

ساک حاملگی معمولا در سونوگرافی واژینال بین هفته سوم تا پنجم یا زمانیکه هورمون بارداری hCG به 1500 تا 2000 رسیده باشد، مشاهده می شود.  اگر بارداری از هفته پنجم گذشته باشد، یا سطح hCG بالاتر از 2000 باشد، عدم وجود ساک حاملگی به احتمال زیاد نشان دهنده یک مشکل است. در غیر این صورت اگر زودتر سونوگرافی انجام شده و به دلیل اشتباه در محاسبه زمان بارداری این اتفاق افتاده باشد باید مجددا سونوگرافی چند هفته بعد انجام شود

 

-  بارداری خارج از رحم است:

هنگامی که ساک حاملگی در رحم قابل مشاهده نبوده و زمان بارداری هم درست محاسبه شده باشد احتمال حاملگی خارج از رحم وجود دارد . حاملگی خارج از رحم می تواند برای مادر بسیار خطرناک باشد و موجب مرگ او شود. اما معمولا عدم وجود ساک حاملگی مربوط به تاریخ اشتباه بارداری است.  پزشک قادر به تشخیص حاملگی خارج از رحم است و در صورت تشخیص، بارداری را متوقف می کند تا مشکلی برای مادر پیش نیاید. اگر این حاملگی ها زود تشخیص داده شوند، اورژانسی نیستند و گزینه های درمان لزوما جراحی نیست.

 

- سقط جنین رخ داده است:

اگر در ابتدای حاملگی خونریزی دارید یا علائم سقط جنین را تجربه کردید، عدم وجود ساک حاملگی به معنای سقط زودهنگام است. اگر سطح هورمون بارداری کاهش یابد و ساک حاملگی نیز مشاهده نشود، تشخیص قطعا سقط جنین است

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

اگر ساک حاملگی تشکیل نشد چکار کنم؟

معمولا در صورت عدم مشاهده ساک حاملگی، تشخیص علت آن در بین یکی از موارد بالا برای پزشک دشوار است. بنابراین، احساس نگرانی و اضطراب کاملا طبیعی است. ممکن است به شما گفته شود بارداری شما در محلی نامشخص رخ داده است که به سادگی نشان می دهد سونوگرافی ساک حاملگی را نشان نداده است، و پزشک مطمئن نیست آیا حاملگی خارج از رحم رخ داده است یا دچار سقط جنین شده اید و یا بارداری طبیعی است و سونوگرافی زود انجام شده است؟

به همین دلیل به احتمال زیاد، از شما خواسته می شود دوباره چند هفته بعد سونوگرافی را انجام دهید و سطح هورمون hCG مجددا بررسی می شود. این تست های تکراری پاسخ را روشن می کند. صبر کردن دشوار است، اما لازم است تا پزشک به تشخیص دقیق برسد. اگر به دلیل تاریخ اشتباه باشد که خب در سونوگرافی بعدی ساک حاملگی مشاهده می شود و جای نگرانی نیست اما اگر در سونوی بعدی هم ساک حاملگی مشاهده نشد متاسفانه دلیل آن یا سقط و یا بارداری خارج رحمی است که پزشک آن را تشخیص می دهد.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا