دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

علائم بارداری پوچ چیست؟

تعریف حاملگی پوچ

حاملگی پوچ به نوعی از حاملگی گفته می شود که تخمک و اسپرم با هم لقاح پیدا می‌کنند ولی از تخمِ بارور شده فقط یک کیسه حاملگی رشد می‌کند و جنین در داخل آن به وجود نمی‌آید.

در واقع ممکن است بنا به دلایلی جنین، کیفیت لازم برای رشد را نداشته باشد و ساک حاملگی خالی ایجاد شود. حاملگی پوچ از علل بسیار شایع سقط در خانمها می باشد.

 

 

علت رخ دادن بارداری پوچ چیست؟

حاملگی پوچ میتواند به علت اشکال در تقسیم سلولی، اختلال کروموزومی جنین، اسپرم یا تخمک و کیفیت بد جنین، تخمک یا اسپرم باشد. بنابراین در پاسخ به کسانی که می پرسند در بارداری پوچ مشکل از زن است یا مرد؟ می توان این دلایل را ذکر کرد. یعنی به طور قطع نمی‌توان مشخص کرد که دلیل آن چیست اما هر دو نفر در بروز چنین مشکلی می توانند نقش داشته باشند.

بارداری پوچ در بسیاری از موارد خودبه خود خاتمه پیدا می کند اما اگر این روند ادامه پیدا کند و تا هفته های بالاتر ادامه یابد، بارداری با یک ساک حاملگی خالی که بدون جنین است ادامه پیدا می کند، در مراحل مراقبت های بارداری که فرد به پزشک مراجعه می کند. پزشک زنان می تواند با کورتاژ و یا دارو درمانی بارداری را خاتمه دهد.

علائم حاملگی پوچ چیست؟

در بارداری پوچ، تاخیر پریود و تست حاملگی مثبت وجود داشته و به علت ترشح هورمون HCG ) هورمون بارداری ) از جفت، خانم علایم بارداری مانند تهوع، خستگی و بی حالی و سنگینی و درد پستان را دارد. به علت عدم رشد جنین، ممکن است مادر باردار دچار لکه بینی در اوایل بارداری، درد زیر شکم و یا حتی خونریزی شدید شود.

حفظ مراقبتهای بارداری برای جنین و مادر از الزامات مهمی است که باید به آن توجه ویژه ای بشود.

حاملگی پوچ چطور تشخیص داده می شود؟

سونوگرافی روش تشخیص حاملگی پوچ میباشد.

بطور طبیعی، در حدود 6 هفته جنین در داخل کیسه حاملگی تشکیل می شود اما در حاملگی پوچ، ساک حاملگی در این زمان خالی است. البته گاهی میتوان آن را طبیعی در نظر گرفت، چرا که ممکن است جنین دیرتر تشکیل شود.

انجام سونوگرافی یک تا دو هفته بعد تشخیص را قطعی میکند.

نحوه درمان حاملگی پوچ چگونه است؟

یک حاملگی با ساک خالی محکوم به سقط است. گاهی بدن خانم باردار خود به این حاملگی پوچ واکنش داده و سعی در دفع محصولات حاملگی دارد.

وقتی نشانه‌های سقط نباشد با کمک دارو یا گاهی کورتاژ این امر حاصل می‌شود. به طور کلی جلوگیری از سقط به خانم های باردار توصیه می شود اما فردی که دچار حاملگی پوچ شده است باید سقط کند.

چگونه از حاملگی پوچ جلوگیری کنیم؟

متاسفانه در بیشتر موارد بارداری پوچ قابل پیشگیری نیست و معمولا یکبار اتفاق می‌افتد و بندرت یک زن آنرا ۲بار تجربه می‌کند.

وقتی سقط اتفاق افتاد قاعدگی دوباره شروع می‌شود و می‌توان برای فرزند بعدی اقدام کرد. البته بهتر است این افراد چند ماهی صبر کنند تا به بدن فرصت بازگشت به حالت عادی داده شود و فرد از نظر احساسی آمادگی پیدا کند.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا