دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

آیا پولیپ های رحم باعث نازایی می شود؟

آیا پولیپ رحم دارید؟

پولیپ ها توده های غیر سرطانی و غیر طبیعی هستند که در اندام هایی مانند روده بزرگ، معده، گلو و سایر اندام های بدن ظاهر می شوند. این توده ها همچنین می توانند روی پوشش رحم، به ویژه پوشش آندومتر ایجاد شوند. پزشکان تخمین می زنند که از هر 4 زن 1 نفر حداقل یک پولیپ رحم دارد. برخی از آنها بسیار کوچک و غیرقابل تشخیص هستند، در حالی که برخی دیگر می توانند به اندازه یک توپ گلف باشند.

علائم پولیپ رحم

پولیپ ها معمولاً بدون علامت هستند، به این معنی که اکثر زنان از این رشدها بی اطلاع هستند. با این حال، در برخی موارد، ممکن است عوارض جانبی نامطلوب وجود داشته باشد. برخی از زنان ممکن است خونریزی نامنظم را تجربه کنند، یعنی خونریزی بعد از پریود. علاوه بر این، لکه بینی و گرفتگی خفیف می تواند به خصوص پس از رابطه جنسی رخ دهد. زنان پیش از یائسگی و زنان یائسه بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ رحم هستند. در عین حال، زنان جوان تر، به ویژه آنهایی که چاقی یا فشار خون بالا دارند، در معرض خطر هستند.

آیا می تواند بر باروری تاثیر بگذارد؟

اکثر زنان مبتلا به پولیپ می توانند با موفقیت با کمترین عوارض جانبی بچه دار شوند. با این حال، برای کسانی که در تلاش برای باردار شدن هستند، پولیپ می تواند دلیل ناباروری باشد. برخی از توده ها به اندازه ای بزرگ هستند که مسیر دهانه رحم را مسدود کرده و از رسیدن اسپرم به تخمک جلوگیری می کنند. برخی دیگر می توانند روی دیواره رحم تشکیل شوند و مانع از لانه گزینی جنین شوند. در این صورت، زن ممکن است چندین بار سقط جنین را تجربه کند. خونریزی نامنظم همراه با مشکل در باردار شدن باید نشانه مراجعه به پزشک باشد.

تشخیص پولیپ شما

پزشک متخصص زنان و زایمان می تواند پولیپ ها را با برخی معاینات استاندارد تایید کند. سونوگرافی می تواند هر گونه توده غیرعادی روی رحم را نشان دهد. در برخی موارد، پزشک هیستروسکوپی را انجام می دهد. پزشک دستگاه نازک و بلندی را با دوربین و نور وارد واژن تا دهانه رحم می کند. این دستگاه به پزشک دید بسیار واضح تری از رحم روی صفحه نمایش می دهد. با درک اندازه و تعداد پولیپ ها، پزشک می تواند تصمیم بگیرد.

چه زمانی باید آنها را حذف کنید؟

اگر پولیپ، بارداری را دشوار می کند، برداشتن این توده ها ممکن است شانس را افزایش دهد. گزینه های سرپایی با حداقل تهاجم برای برداشتن پولیپ وجود دارد. رایج ترین روش برداشتن پولیپ ها همراه با هیستروسکوپی است. پزشک یک اتصال حلقه ای را از طریق دستگاه وارد می کند تا پولیپ ها را به دام بیاندازد. دستگاه‌های دیگر می‌توانند پولیپ‌های کوچک‌تر را گیره یا خراش دهند. نمونه ای برای آزمایش به آزمایشگاه فرستاده می شود. پس از برداشتن پولیپ، زنان باید در طول زمان شاهد بهبودی در خونریزی نامنظم و گرفتگی عضلات باشند.

آیا برداشتن پولیپ می تواند باروری را بهبود بخشد؟

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که برداشتن پولیپ به زنان با مشکلات باروری کمک می‌کند. البته، زوج های امیدوار به طور قابل درک می خواهند که این نتایج را به سرعت ببینند. با این حال، بارداری پس از برداشتن پولیپ ممکن است کمی طول بکشد. پزشک توصیه می کند قبل از تلاش مجدد حداقل 1-2 سیکل قاعدگی صبر کنید. این بازه زمانی به پوشش آندومتر زمان می‌دهد تا بهبود یابد و نتایج آزمایشگاهی برگردند. اگر همه چیز خوب پیش برود، بارداری باید امکان پذیر باشد. در موارد نادری که باروری هنوز در خطر است، ممکن است درمان های دیگری نیز وجود داشته باشد.

برای برخی از زنان مبتلا به پولیپ، هیچ علامتی وجود ندارد. برای برخی دیگر، خونریزی نامنظم و مشکلات بارداری نشانه مراجعه به پزشک است. اگر پزشک تصمیم به برداشتن پولیپ ها داشته باشد، این روش می تواند به باروری کمک کند. به عنوان یک نکته جانبی، برای بسیاری از زنان، پولیپ می تواند عود کند. یک سبک زندگی سالم می تواند احتمال پولیپ های جدید را کاهش دهد.

همین امروز در مورد حذف پولیپ مشاوره دریافت کنید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

 

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا