دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

انواع عفونت واژن


واژینوز باکتریایی (BV)یک عفونت ناشی از رشد بیش از حد باکتری هایی است که به طور معمول در واژن شما زندگی می کنند:

• کلامیدیا

• تب خال ناحیه تناسلی

•  زگیل ناحیه تناسلی

• سوزاک

• برفک

• تریکومونیازیس

عفونت واژن (واژینیت) چیست؟

 

انواع عفونت واژن

واژینیت به چند بیماری مختلف اشاره دارد که می تواند باعث عفونت یا التهاب واژن شما شود. اصطلاح چتر مشابه ولوواژینیت التهاب واژن و فرج شما، بخش خارجی اندام تناسلی شما را توصیف می کند.

 

عفونت‌های واژن می‌توانند دلایل مختلفی داشته باشند و نسبتاً رایج هستند.

این عفونت‌ها در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتند، اما در طول سال‌های باروری یا اواخر نوجوانی تا اوایل دهه 40 شایع‌تر هستند.

شما می توانید بدون داشتن رابطه جنسی نفوذی یا هر نوع رابطه جنسی دیگری دچار عفونت واژن شوید. به عبارت دیگر، واژینیت با عفونت مقاربتی STI) )یکسان نیست، اگرچه برخی از انواع خاصی از فعالیت های جنسی گاهی اوقات می توانند موثر باشند

علائم

عفونت های واژن همیشه علائم قابل توجهی ایجاد نمی کنند.

در صورت بروز علائم، احتمالاً متوجه برخی از این علائم رایج خواهید شد:

•   خارش و سوزش واژن

•   درد و ناراحتی واژن

•    پوست ملتهب، برافروخته یا متورم در اطراف واژن و فرج شما

•   تغییر در میزان ترشحات واژن

•    تغییر رنگ ترشحات واژن

•    درد یا سوزش در هنگام ادرار

•   درد در حین رابطه جنسی نفوذی واژینال

•  خونریزی واژینال یا لکه بینی

شما ممکن است فقط یک یا چند مورد از علائم ذکر شده در بالا را داشته باشید. اگر علائم شما ظرف چند روز از بین نرفت یا بدتر شد، مهم است که برای تشخیص و درمان به یک متخصص مراجعه کنید.

همچنین ممکن است متوجه برخی از این علائم، به خصوص احساس درد یا سوزش در هنگام ادرار، در صورت ابتلا به عفونت دستگاه ادراری UTI) )شوید.

 

انواع عفونت واژن

عفونت های واژن علائم مشابه زیادی دارند، که می تواند تشخیص دقیق آنچه در حال وقوع است را دشوارتر کند.

 

با این حال، هر نوع عفونت دارای چند علامت منحصر به فرد است:

 

واژینوز باکتریایی (BV). BV

اغلب باعث ترشح نازک خاکستری مایل به سفید، سبز یا زرد می شود. این ترشحات می تواند بوی ماهی مانندی داشته باشد که بعد از رابطه جنسی نفوذی واژینال قوی تر می شود. ممکن است متوجه خارش زیادی نشوید.

  

 عفونت های مخمری

اینها معمولاً شامل خارش واژن و فرج، درد و سوزش هستند. با عفونت های مخمری، ممکن است متوجه تورم در لابیا یا چین های پوست در قسمت بیرونی واژن خود شوید. هر ترشحی معمولاً سفید و توده‌ای خواهد بود، با بافتی که برخی می‌گویند شبیه پنیر دلمه است.

 تریکومونیازیس این عفونت به طور معمول باعث خارش واژن و بوی ماهی مانند می شود. همراه با ترشحات کف آلود و زرد مایل به سبز، ممکن است متوجه تورم، تحریک و التهاب در واژن و فرج نیز شوید.

سایر علائم تریکومونیازیس عبارتند از: درد در هنگام رابطه جنسی واژینال، درد زیر شکم و سوزش و درد در هنگام ادرار.

  

 واژینیت آتروفیک این دقیقاً یک عفونت نیست، اما می‌تواند شانس ابتلا به عفونت‌های واژن و UTI را افزایش دهد. در واژینیت آتروفیک، ممکن است علائمی را مشاهده کنید که شبیه علائم سایر عفونت‌ها هستند، مانند خارش واژن، سوزش، خشکی و تغییرات در ترشحات.

علت عفونت واژن چیست؟

به طور کلی، عفونت های واژن زمانی ایجاد می شوند که چیزی بر تعادل معمول باکتری ها و مخمرها در واژن شما تأثیر بگذارد.

در اینجا علل شایع عفونت واژن بر اساس نوع عفونت آورده شده است:

 

    عفونت های باکتریایی

رشد بیش از حد باکتری های خاصی که به طور طبیعی در واژن شما یافت می شود می تواند باعث BV شود. در حالی که BV یک بیماری مقاربتی در نظر گرفته نمی شود، تماس جنسی - از جمله رابطه جنسی دست به تناسلی، دهانی و واژینال نفوذی - می تواند منجر به رشد بیش از حد باکتری ها و افزایش شانس ابتلا به BV شود.

 

عفونت های مخمری

عفونت های مخمری معمولا توسط قارچی به نام کاندیدا آلبیکنس ایجاد می شود. عوامل مختلفی از جمله آنتی بیوتیک ها، تغییرات هورمونی، سیستم ایمنی ضعیف و استرس، همگی می توانند تعداد باکتری های ضد قارچ را در واژن کاهش دهند و منجر به رشد بیش از حد مخمرها شوند. این رشد بیش از حد می تواند علائم عفونت قارچی را ایجاد کند.

 

تریکومونیازیس

انگل تک یاخته ای Trichomonas vaginalis باعث این عفونت می شود. بیشتر افراد با داشتن رابطه جنسی واژینال، دهانی یا مقعدی بدون کاندوم داخلی یا خارجی به تریکوموناز مبتلا می شوند. با این حال، برخی از شواهد منبع معتبر نشان می دهد که می توانید آن را از طریق آب حمام مشترک نیز منقبض کنید. سایر روش های نادر (اما ممکن) انتقال عبارتند از: صندلی توالت مرطوب، استخر، و حوله های مشترک یا لباس های مرطوب.

آتروفی واژن

 این وضعیت عموماً پس از یائسگی ایجاد می‌شود، اما می‌تواند در هنگام شیردهی یا هر زمان دیگری که کاهش سطح استروژن را تجربه می‌کنید نیز رخ دهد. کاهش سطح هورمون می تواند باعث نازک شدن و خشکی واژن شود که می تواند منجر به التهاب واژن شود.

 

دوش واژن

شستن واژن با مخلوطی از آب و سرکه، جوش شیرین، ید یا سایر مواد ضد عفونی کننده ممکن است راه خوبی برای تمیز نگه داشتن آن به نظر برسد. اما حقیقت این است که واژن شما می تواند خود را تمیز نگه دارد. این عمل در واقع باکتری های سالم را در واژن شما کاهش می دهد و احتمال عفونت را افزایش می دهد.

 

صابون، شستشوی بدن و عطر

شستن واژن با صابون و بدن شوینده یا اسپری کردن آن با عطر نیز می تواند PH طبیعی آن را مختل کند. در حالی که شستشوی واژن و واژن با آب معمولی کاملاً خوب است، هر محصول یا عطر دیگری می تواند باکتری های سالم واژن را از بین ببرد و احتمال عفونت را افزایش دهد.

 

داروهای ضد بارداری

اسپرم کش این روش کنترل بارداری ممکن است به شکل ژل، فیلم یا شیاف باشد. شما آن را مستقیماً وارد واژن خود می کنید، جایی که برای از بین بردن اسپرم و جلوگیری از بارداری ناخواسته حل می شود. در حالی که اسپرم کش ها برای برخی افراد خوب عمل می کنند، می توانند منجر به تحریک و التهاب واژن شوند و احتمال عفونت واژن را افزایش دهند.

 

لباس های تنگ یا مصنوعی

لباس‌های زیر و کتانی که نمی‌توانند «نفس بکشند» می‌توانند با به دام انداختن رطوبت و جلوگیری از جریان هوا باعث تحریک واژن شوند که می‌تواند عفونت‌ها را بیشتر کند. پوشیدن کتانی‌های خیلی تنگ، یا بیرون رفتن روی پاهای خیس بعد از تمرین یا شنا، می‌تواند تاثیر مشابهی داشته باشد.

مواد شوینده و نرم کننده پارچه

بلافاصله پس از تعویض محصولات لباسشویی متوجه علائمی شدید؟ شوینده های معطر و نرم کننده پارچه نیز می توانند بر PH واژن تأثیر بگذارند و به عفونت های قارچی کمک کنند.


در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا