دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

5 علامت رایج ناباروری در مردان و زنان


برای زوجین رایج است که مشکلات ناباروری را تجربه کنند. بسیاری از این زوج ها هیچ علامتی ندارند. آنها هیچ دلیلی برای مشکوک بودن به ناباروری ندارند تا زمانی که اقدام به بارداری کنند.

به همین دلیل، توصیه می شود زوج هایی که بیش از یک سال بدون موفقیت در تلاش برای باردار شدن هستند، با پزشک ویزیت شوند. برای زنان بالای 35 سال، این جدول زمانی به شش ماه کاهش می یابد. مشکلات ناباروری با افزایش سن بیشتر می شود.

علائم و نشانه های ناباروری

علل ناباروری مردان و زنان

علائم و نشانه های ناباروری اغلب با سایر بیماری های زمینه ای مرتبط است. به عنوان مثال، 10 تا 15 درصد منبع مطمئن موارد کلامیدیا درمان نشده منجر به بیماری التهابی لگن(PID) می شود. PID منجر به انسداد لوله های فالوپ می شود که از لقاح جلوگیری می کند.

شرایط متعددی وجود دارد که می تواند به ناباروری در مردان و زنان کمک کند. علائم و نشانه های هر یک می تواند بسیار متفاوت باشد. اگر نگران هستید، مهم است که با پزشک خود در میان بگذارید.

علائم شایع ناباروری در زنان

1. پریودهای نامنظم

سیکل یک زن به طور متوسط ​​28 روز است. اما هر چیزی در عرض چند روز پس از آن می تواند طبیعی تلقی شود، تا زمانی که آن چرخه ها ثابت باشند. به عنوان مثال، زنی که یک ماه سیکل 33 روزه، ماه بعد سیکل 31 روزه و بعد از آن سیکل 35 روزه دارد، احتمالاً پریودهای "طبیعی" دارد.

اما زنی که چرخه‌هایش آنقدر متفاوت است که حتی نمی‌تواند شروع به تخمین زمان پریودش کند، دوره‌های نامنظم را تجربه می‌کند. این می تواند به مشکلات هورمونی یا سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) مرتبط باشد. هر دوی اینها می توانند به ناباروری کمک کنند.

2. پریودهای دردناک یا سنگین

اکثر خانم ها با پریودهای خود دچار گرفتگی عضلات می شوند. اما دوره‌های دردناکی که در زندگی روزمره شما اختلال ایجاد می‌کنند ممکن است از علائم آندومتریوز باشند.

3. پریود نیست

برای زنان غیرمعمول نیست که یک ماه مرخصی داشته باشند. عواملی مانند استرس یا تمرینات سنگین می تواند باعث شود که عادت ماهانه شما به طور موقت ناپدید شود. اما اگر چند ماه است که پریود نشده اید، زمان آن رسیده است که باروری خود را بررسی کنید.

4. علائم نوسانات هورمونی

نشانه های نوسانات هورمونی در زنان می تواند نشان دهنده مشکلات بالقوه باروری باشد. اگر موارد زیر را تجربه کردید با پزشک خود صحبت کنید:

مسائل پوستی

کاهش میل جنسی

رشد موهای صورت

نازک شدن مو

افزایش وزن

5. درد هنگام رابطه جنسی

برخی از زنان در تمام زندگی خود رابطه جنسی دردناکی را تجربه کرده اند، بنابراین خود را متقاعد کرده اند که این امر طبیعی است. اما اینطور نیست. این می تواند مربوط به مسائل هورمونی، اندومتریوز یا سایر بیماری های زمینه ای باشد که می تواند به ناباروری نیز کمک کند.

علائم رایج ناباروری در مردان

1. تغییر در میل جنسی

باروری مرد با سلامت هورمونی او نیز مرتبط است. تغییرات در مردانگی، که اغلب توسط هورمون ها کنترل می شود، می تواند نشان دهنده مشکلات باروری باشد.

2. درد یا تورم بیضه

شرایط مختلفی وجود دارد که می تواند منجر به درد یا تورم در بیضه شود که بسیاری از آنها می توانند به ناباروری کمک کنند.

3. مشکلات حفظ نعوظ

توانایی مرد برای حفظ نعوظ اغلب با سطح هورمون او مرتبط است. کاهش هورمون ها ممکن است منجر شود، که به طور بالقوه می تواند منجر به مشکل در بارداری شود.

4. مسائل مربوط به انزال

به طور مشابه، ناتوانی در انزال نشانه ای است که ممکن است زمان مراجعه به پزشک فرا رسیده باشد.

5. بیضه های کوچک و سفت

بیضه‌ها اسپرم مرد را در خود جای می‌دهند، بنابراین سلامت بیضه برای باروری مردان مهم است. بیضه های کوچک یا سفت می تواند نشان دهنده مشکلات بالقوه ای باشد که باید توسط پزشک بررسی شود.

کلام آخر

حدود 15 تا 20 درصد از زوج هایی که برای بچه دار شدن تلاش می کنند با مشکل ناباروری مواجه می شوند. ناباروری عامل زنانه معمولاً در 40 درصد موارد مقصر است، در حالی که ناباروری عامل مردانه علت مشکلات 30 تا 40 درصد است. ترکیبی از این عوامل در 20 تا 30 درصد مواقع منجر به ناباروری می شود.

اگر ناباروری برای شما تشخیص داده شده است، یا می ترسید که در آینده برای باردار شدن مشکل داشته باشید، تنها نیستید. صنعت پزشکی برای همیشه در این زمینه پیشرفت می کند. با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید و نگرانی های خود را برطرف کنید. حتی اگر ناباروری در شما تشخیص داده شود، ممکن است همچنان بتوانید باردار شوید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا