دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

عفونت‌های ناحیه تناسلی خانم‌ها

عفونتهای دستگاه تناسلی (ReproductiveTract  Infections ) به عنوان  یکی از مشکلات  جدی سلامتی  در سطح جهان شناخته شده‌اند که  زنان، مردان، خانواده  آنها  و  روابط  اجتماعی  آنها  را  تحت  تأثیر  قرار میدهد، عفونتها  می‌توانند  با  پیامدهای زیادی از  جمله :ناباروری، حاملگی خارج از رحم، دردهای  مزمن  لگنی، سقط و افزایش خطر عفونت ایدز  همراه باشند.

عفونت‌های  دستگاه  تناسلی  شامل  سه  دسته  می‌باشند:

* عفونت‌های آندوژنیک

* عفونتهای معمول دستگاه تناسلی که در نتیجه  رشد  بیش  از  حد  ارگانیسم‌های  طبیعی  در  واژن ایجاد می‌شوند و

* عفونتهای پاتروژنیک که در نتیجه ورود باکتریها به دستگاه  تولید مثلی در جریان پروسه‌های پزشکی مانند دوره قاعدگی، سقط القایی، جا گذاری IUD و زایمان ایجاد می‌شوند.

عفونتهای دستگاه تناسلی توسط ویروس، باکتری و انگل  از  طریق رابطه جنسی  با شریک جنسی آلوده به عفونت نیز ایجاد و منتقل می‌شوند.

 

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: همه چیز درباره رابطه جنسی

بیش از 30 نوع  مختلف  از عفونتهای دستگاه  تناسلی  وجود دارند. این عفونت‌ها می‌توانند طی بارداری و زایمان  از مادر به جنین منتقل شوند. عفونتهای منتقله جنسی یک مشکل سلامت عمومی در بسیاری از کشورهای جهان و بخصوص در کشورهای در حال توسعه است و بیشتر مواقع افراد جوانان را تحت تأثیر قرار میدهد و بصورت نوعی از عفونتها تعریف میگردد که از شخصی به شخص دیگر در طی تماس جنسی منتقل می‌شود.

این  بیماریها  به  طور  عمده  در نتیجه‌ی تماس جنـسی بـا فـرد آلوده و یا از  طریق مادر آلوده به کودک منتقل می‌شود ولی ممکن است استفاده از سرنگ و سوزن مشترک نیز سبب ابتلا به آن گردد.

عوامل مختلفی مانند انگلها (شپشعانه)، باکتری‌ها (سوزاک، شانکروئید، سیفلیس و کلامیدیا) و ویروسها (تبخال دستگاه تناسلی،  HPV)Human  Papillomavirus) یا  زگیل تناسلی،  هپاتیت  B و  ایدز) در  ایجاد  انواع  این بیماریها دخالت دارند.

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: زگیل تناسلی با تبخال تناسلی یکی نیست!

رعایت نکردن بهداشت از جمله علت‌های بروز این مشکل است که شامل گرم و مرطوب بودن طولانی نشیمنگاه است و هم چنین استفاده از لباس زیر تنگ و غیر‌نخی که مدت طولانی تعویض نشود.

مصرف آنتی بیوتیک‌های وسیع الطیف که باعث از بین رفتن فلور طبیعی می‌شود و از این طریق pH ناحیه تناسلی تغییر و قارچ‌ها رشد می‌کند.

عوارض

مهم تر از علایم عفونت های تناسلی (خارش، سوزش، ترشح بدبو و بد رنگ و درد) عوارض آن است، که عبارتند از:

* مهم ترین عارضه عفونت های تناسلی زمینه ساز بودن آنها برای ابتلا به سرطان های تناسلی است که از نظر علمی کاملا اثبات شده است.

* در صورت ابتلا و انتقال عفونت به ناحیه لوله و تخمدان و رحم احتمال چسبندگی و بسته‌شدن لوله‌های رحمی و ناباروری از دیگر عوارض اصلی عفونت های تناسلی است.

* دردهای مزمن لگنی و زیردل به ویژه در زمان ارتباط جنسی از دیگر عوارض این عفونت‌هاست.

پیشگیری و درمان :

از آن جا که پیشگیری همواره بر درمان مقدم است ، برای کنترل و پیشگیری عفونت‌های تناسلی بهترین روش مراجعه هر 4 – 6 ماه یک بار بانوان (حتی بدون هیچ مشکلی) به متخصص زنان برای چکاپ و هر 2 – 1 سال برای انجام پاپ اسمیر می‌باشد.

آیا مایل به دریافت اطلاعات بیشتر درباره عفونتهای خانم‌ها دارید؟

جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد عفونتهای زنان، در سایت خانم دکتر فاطمه نعمت‌اللهی ثبت نام کنید و در پنل کاربری خود سوالات خود را بپرسید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا