دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چرا پریود نامنظم حاملگی را سخت تر می‌کند؟

اکثر خانم‌های جوان عادت ماهانه نامنظم دارند و معمولا به این موضوع چندان اهمیت نشان نمی‌دهند. اما بعد از ازدواج و از آنجایی که تاریخ تخمک ‌گذاری در باروری اهمیت بسیاری دارد، اکثر بانوان به دنبال روشی هستند تا سیکل قاعدگی منظمی داشته باشند.

اگر قصد بارداری دارید ابتدا باید بتوانید زمان تخمک‌گذاری خود را تشخیص دهید و طبق برنامه پزشکتان برای این کار اقدام کنید. در افرادی که پریود منظم دارند، محاسبه روزهای تخمک‌گذاری بسیار آسان و طبق یک فرمول راحت انجام می شود اما افرادی که پریودشان نامنظم است کمی در تشخیص این موضوع به مشکل بر می‌خورند. به همین دلیل لازم می‌دانیم نرم افزاری مخصوص تعیین روزهای تخمک گذاری معرفی کنیم تا همه افراد براحتی و بدون استرس بتوانند دوره تخمک گذاری خود را تعیین کنند زیرا این موضوع برای افرادی که قصد بارداری ندارند نیز بسیار مهم است و نباید در این دوره رابطه جنسی پر خطر داشته باشند.

 

مطلب پیشنهادی دکتر فاطمه نعمت اللهی: اپلیکیشن های باروری

 

چرخه نامنظم قاعدگی، بر بارداری تاثیر می‌گذارد. چرخه نامنظم باعث عدم تعادل هورمونی می‌شود. با این حال اگر سنتان کمتر از 35 سال است و به طور طبیعی حتی با وجود پریود نامنظم تخمک گذاری می‌کنید، بدون کمک داروهای باروری می‌توانید به راحتی باردار شوید. زیرا گاهی اوقات پریودی‌های نامنظم نشانه‌ای از عدم تخمک گذاری است. اگر تخمک‌گذاری نکنید، بدون کمک درمان‌های باروری نمی‌توانید باردار شوید. در زیر به مواردی که پریود نامنظم باعث ناباروری می‌شود اشاره شده است:

 .1سندرم تخمدان پلی کیستیک: (PCOS)

ممکن است دوره‌های نامنظم نشانه‌ای از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشد. PCOS یک اختلال غدد درون ریز زنانه است که از هر هشت نفر یک نفر به آن مبتلا هستند. همه افراد مبتلا به PCOS ناباروری را تجربه نمی‌کنند، اما بسیاری از آنها دیرتر باردار می‌شوند. همچنین زنان مبتلا به PCOS  بیشتر در معرض سقط جنین هستند.

 .2مشکلات تیروئید:

پرکاری یا کم کاری تیروئید میتواند علتی برای دوره‌های نامنظم و همچنین ناباروری باشد. سایر علائم احتمالی اختلالات تیروئید شامل تغییر وزن، مشکل خواب یا خستگی تمام وقت، اضطراب ناگهانی یا افسردگی، مشکلات یبوست و اسهال طولانی مدت هستند.

 .3هیپرپرولاکتینمی:

پرولاکتین هورمونی است که در ابتدا مسئول تحریک سینه برای تولید شیر مادر است. هیپرپرولاکتینمی زمانی ایجاد می‌شود که این هورمون حتی اگر زن باردار نباشد، بیشتر از حالت طبیعی در بدن تولید می‌شود. این بیماری حتی در مردان نیز مشاهده می‌شود. غلظت بالای این هورمون پریود شما را نامنظم و یا کاملا متوقف می‌کند.

 .4نارسایی اولیه تخمدانی  (POI)

نارسایی اولیه تخمدان می‌تواند باعث پریودی نامنظم یا توقف کامل پریود شما شود. یکی از دلایل ایجاد این عارضه میزان پایین استروژن در بدن است که عوارضی مانند خشکی واژن، نزدیکی دردناک، عرق شبانه، خواب دشوار یا افسردگی ناگهانی و اضطراب ایجاد می کند.

 .5چاقی:

شایع‌ترین علت پریودی های نامنظم و کاهش باروری چاقی است. چاقی می‌تواند باعث چرخه‌های نامنظم و همچنین مشکلات بارداری شود. گاهی اوقات مشکلات افزایش وزن به دلیل عدم تعادل هورمونی پایه است. به عنوان مثال، PCOS و کم کاری تیروئید می‌تواند موجب افزایش ناگهانی وزن یا کاهش وزن شوند.

 .6وزن کم:

به همان اندازه که اضافه وزن می‌تواند باعث پریودی نامنظم شود، کمبود وزن نیز می‌تواند به پریودهای نامنظم و مشکلات باروری منجر شود.

 .7ورزش بیش از حد:

ورزش سنگین و رژیم غذایی سفت و سخت علت بالقوه چرخه نامنظم قاعدگی است. به همین دلیل زنان ورزشکار بیشتر دچار ناباروری می‌شوند.

بهترین روش بارداری در پریود نامنظم

از آن جایی که در پریود نامنظم تشخیص دوران تخمک‌گذاری سخت است، بهترین روش تایید شده برای بارداری در این افراد نزدیکی مکرر است.

در برخی از زوج‌ها زمان بندی رابطه جنسی باعث ایجاد استرس می‌شود. در نتیجه نزدیکی مکرر بدون زمان بندی استرس را کاهش می دهد. در واقع شما به طور مرتب در کل ماه رابطه جنسی دارید! همچنین در این روش دیگر نگران از دست دادن روزهای تخمک گذاری نیستید چون این دوران بین 3 الی 5 روز طول می‌کشد و اگر مثلا سه الی چهار بار در هفته نزدیکی داشته باشید بالاخره در دوران تخمک گذاری نیز نزدیکی خواهید داشت و احتمال بارداری بسیار افزایش پیدا می‌کند.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا