دکتر فاطمه نعمت اللهی تله ویزیت

چه عواملی باعث نازایی زنان می شود؟

نازایی در زنان می تواند به عوامل متعددی مرتبط باشد. با توجه به اینکه زنان معمولاً در مراحل بعدی زندگی منتظر بچه دار شدن هستند، سن بالای مادر اخیراً به یکی از رایج ترین موارد تبدیل شده است.

سن نقش مهمی ایفا می کند زیرا زنان با تعداد ثابتی تخمک در تخمدان خود متولد می شوند. این تخمک ها به طور مداوم از طریق قاعدگی از بین می روند تا زمانی که زن به یائسگی برسد.

این کاهش مخزن تخمدان (همچنین به عنوان ذخیره تخمدان شناخته می شود) باردار شدن را برای زنان دشوارتر می کند. مطالعات نشان می دهد که احتمال بارداری از 55 درصد برای زنان کمتر از 30 سال، به 40 درصد برای زنان بین 31 تا 35 سال، به کمتر از 10 درصد برای زنان 35 سال و بالاتر کاهش می یابد.

علاوه بر این، خطر سقط جنین با افزایش سن افزایش می یابد. زنان 30 ساله یا بالاتر که به مدت 6 ماه نتوانسته اند باردار شوند، باید به دنبال ارزیابی باروری باشند. مانند شرکای مردشان.

زمان بسیار مهم است: شانس یک زن برای بچه دار شدن هر سال پس از 30 سالگی به سرعت کاهش می یابد.

اگر کمتر از 30 سال دارید، نباید زیاد نگران نازایی باشید، مگر اینکه حداقل یک سال برای باردار شدن تلاش کرده باشید. در این صورت، شما و همسرتان باید از پزشک خود در مورد ارزیابی باروری سوال کنید.

اختلالات تخمک گذاری و لوله ها

در حالی که عوامل مرتبط با سن یک مانع فزاینده برای باروری زنان است، اختلالات تخمک گذاری نیز نقش مهمی را ایفا می کند و 25 درصد از موارد نازایی را تشکیل می دهد. علائم شایع شامل نوسان وزن بیش از حد و استرس عاطفی شدید است. حتی زنانی که قاعدگی منظم دارند ممکن است مشکل تخمک گذاری داشته باشند زیرا بارداری تنها دلیلی است که تخمک گذاری طبیعی رخ داده است.

یکی از مشکلات شایع تر، اختلال در لوله های فالوپ، بخشی پیچیده و شکننده از سیستم تولید مثل است. اگر لوله ها مسدود شوند، اسپرم نمی تواند تخمک را بارور کند و جنین نمی تواند در رحم مستقر شود.

مشکلات لوله ای عامل 35 درصد موارد نازایی است. انسداد لوله های فالوپ به دلیل بیماری التهابی لگن، اندومتریوز یا جراحی برای حاملگی خارج از رحم بر سلامت و سبک زندگی تأثیر می گذارد.

علاوه بر سن و عملکردهای باروری خاص، سلامت کلی می تواند تا حد زیادی بر باروری زنان تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، برخی شواهد نشان می دهد که سیگار ممکن است به نازایی کمک کند.

در یک مطالعه، باروری در میان سیگاری‌های شدید، که به عنوان افرادی که بیش از 20 نخ سیگار در روز می‌کشیدند، 57 درصد از افراد غیرسیگاری بود. شواهد اضافی نشان می دهد که عملکرد لوله های فالوپ ممکن است در افراد سیگاری مختل شود.

آیا انتخاب سبک زندگی می تواند علت نازایی باشد؟

تعدادی از عوامل می توانند زوج ها را به نازایی سوق دهند، اما همه آنها از نظر پزشکی مرتبط نیستند. انتخاب های خاص سبک زندگی می تواند به همان اندازه، اگر نه بیشتر از شرایط پزشکی، باروری را تحت تاثیر قرار دهد.

برای والدین امیدوار مهم است که در حین تلاش برای باردار شدن، یک سبک زندگی سالم را رعایت کنند. انتخاب‌های سبک زندگی که هم مردان و هم زنان انجام می‌دهند می‌تواند نقش مهمی در باردار شدن و داشتن فرزند سالم داشته باشد.

بسیاری از این مسائل مربوط به سبک زندگی را می توان از طریق یک انتخاب شخصی برای بهبود حل کرد. زوج ها باید از مسائل مربوط به سبک زندگی که در زیر ذکر شده است و ممکن است به نازایی کمک کند، آگاه باشند و به یکدیگر کمک کنند تا عادات روزانه خود را بهبود بخشند.

اگر این مسائل غیرقابل کنترل شود، زوج ها تشویق می شوند که گزینه های بیشتری را با ارائه دهنده متخصص زنان خود در میان بگذارند.

مسائل مربوط به سبک زندگی زنان

وزن سالم را حفظ کنید

وقتی صحبت از باروری زنان می شود، وزن زن می تواند بر تولید هورمون او تأثیر زیادی بگذارد. اضافه وزن یا کمبود وزن قابل توجهی می تواند تخمک گذاری طبیعی را مهار کند. زنان چاق نسبت به زنانی که وزن طبیعی دارند زمان بیشتری برای باردار شدن دارند و ممکن است زمان بیشتری طول بکشد. برای زنان مهم است که وزنی را حفظ کنند که از نظر پزشکی سالم در نظر گرفته شود، که توسط یک ماشین حساب شاخص توده بدن (BMI) اندازه گیری می شود.

غذای سالم بخور

بدن زمانی بهترین عملکرد را دارد که از مواد مغذی سالم تغذیه شود و بارداری نیز از این قاعده مستثنی نیست. خوردن غذاهای مغذی مانند میوه ها و سبزیجات به جای غذاهایی که چربی و مواد نگهدارنده بالایی دارند، مهم است. شرایط ناشی از مصرف غذا، از جمله بیماری سلیاک (حساسیت به گلوتن)، همچنین می تواند بر باروری زنان تأثیر بگذارد.

پیشگیری از بیماری های مقاربتی (STD)

اثرات بیماری های مقاربتی، به ویژه کلامیدیا و سوزاک، می تواند منجر به نازایی در زنان شود. بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مقاربتی، انجام رابطه جنسی ایمن و محدود کردن تعداد شرکای جنسی است.

سیگار نکش

علاوه بر سایر نگرانی‌های سلامتی، سیگار کشیدن باعث پیری تخمدان‌های زن و تخلیه زودرس تخمک‌های او می‌شود. اگر زنی تخمک سالم نداشته باشد، برای باردار شدن دچار مشکل می شود.

مصرف الکل را محدود کنید

افزایش اختلالات تخمک گذاری با نوشیدن زیاد الکل همراه است. به زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند توصیه می شود از مصرف الکل خودداری کنند.

کافئین را مهار کنید

اگرچه ارتباط روشنی بین کافئین و نازایی وجود ندارد، بسیاری از متخصصان توصیه می کنند مصرف روزانه کافئین را به کمتر از 200 تا 300 میلی گرم (یا دو فنجان) محدود کنید.

مراقب فعالیت بدنی شدید باشید

در حالی که ورزش و حفظ وزن مناسب مهم است، فعالیت بدنی باید در حد اعتدال انجام شود. فعالیت بدنی بیش از حد می تواند تخمک گذاری را مهار کند و تولید پروژسترون را که برای باردار شدن ضروری است، کاهش دهد. پزشکان توصیه می کنند زنانی که قصد بارداری دارند نباید بیش از پنج ساعت در هفته ورزش کنند.

از قرار گرفتن در معرض سموم خودداری کنید

قرار گرفتن در معرض سموم می تواند بر هورمون ها و سلامت تخمک زنان تأثیر بگذارد. برخی مشاغل می توانند منجر به قرار گرفتن بیش از حد در معرض این سموم شوند. به عنوان مثال، دستیارهای دندانپزشکی در معرض سطوح بالایی از اکسید نیتروژن و کارگران صنعتی در طول فرآیندهای تولید در معرض داروها و مواد شیمیایی قرار دارند. کارگران کشاورزی و آرایشگران از جمله مشاغل دیگری هستند که ممکن است به دلیل قرار گرفتن در معرض سمی منجر به کاهش باروری شود.

ما آماده مراقبت از باروری شما هستیم. امروز با ما تماس بگیرید.

در سامانه تله ویزیت، بصورت آنلاین توسط  دکتر فاطمه نعمت اللهی  ویزیت شوید. جهت تله ویزیت روی لینک زیر کلیک کنید.

مقالات مرتبط
جدیدترین مـقالات آموزشی
ساعات حضور در مطب
شنبه الی چهار شنبه: صبح ها از 8 الی 12
تلفن: 88430922-021
بالا